Eksotisk - oss og annerledesheten

Kjære publikum!

Vi som vokste opp på 60 og 70-tallet spiste kanskje lungemos, blodpudding, villaks og koteletter med poteter og fløtesaus i løpet av en uke. I dag er menyen for mange pizza, kebab, hamburger, falafel og sushi. Matkulturen er helt snudd på hodet og en rekke nye retter importert fra utlandet er blitt dagligdagse. Vi er ofte omgitt av mennesker som er født på andre kontinenter og so kan ha  andre preferanser  når det gjelder kultur, religion og kjønnsroller. Hvordan møter vi alt dette nye? Hvordan forholder vi oss i møtet med det som til å begynne med virker fremmed? Hvordan kan vi være åpne og nysgjerrige og samtidig bevisste på hva vi står for uten å krenke dem som er annerledes?

Som musikere med fokus på 16 og 1700-tallet blir vi konfrontert med forferdelige menneskesyn som gjennom musikken bedrev et slags «freak-show» i møtet med nye kulturelle impulser. Handelen med Østen med krydder, silke og kunst på 15 og 1600-tallet forandret arkitektur, kunsthåndverk, krigføring, matvanene og forskjellige kunstneriske uttrykk ved å ta opp i seg elementer fra disse nye og fjerne kulturene. Gjennom imperialismen i Amerika, Asia og Afrika ble vi tvunget til å forholde oss normativt i møtet med nye kulturer. Var det nye og fremmede vi møtte av det gode, eller var det primitivt og skadelig? Er vår kultur og moral overlegen? Hvor åpne er vi egentlig for det nye, og hva skjer når våre etablerte verdier blir utfordret?  

Fascinasjonen for dette nye og fremmede som vi ser i musikkulturen i Venezia på slutten av 1500-tallet, var begynnelsen til det som vi i dag kaller orientalisme og eksotisme  og en rekke verker på 16 og 1700-tallet fra komponister som Lully, Telemann, Rameau og Mozart. De behandler kunstnerisk nettopp vårt møte med dette nye og fremmede. Dette er nettopp det Freiburger Barockorchester viser oss i i festivalens åpningskonsert. Her finnes både dansende og primitive vestindere, en peruviansk dronning og en illsint tyrkisk mogul.

Når Oslo Early i 2023 har «fremmed» som tema, ønsker vi å rette et skråblikk på denne tematikken gjennom en serie konserter som viser hvordan fascinasjon og frykt for annerledesheten har skapt nye musikalske uttrykk. Gjennom Girolamo Kapsbergers luttmusikk fra slutten av 1500-tallet til Telemanns orkestersuiter og Rameaus dansende vestindere får vi et skråblikk på hvordan datidens mennesker med skrekkblandet fryd tok opp i seg ikke-Europeiske elementer i musikken og lagde nyskapende musikk som utfordret og fascinerte. Musikken taler for seg selv, men hadde ikke blitt det den ble om vi ikke hadde møtt på nye kulturer. Kanskje kan vi som moderne mennesker i dag lære av 16 og 1700-tallmenneskene og la møtet med nye kulturer åpne opp for nye impulser i musikk, tenkning og sansning?

Velkommen til Oslo Early 2023!

Johan Nicolai Mohn

Neste
Neste

Programoversikt