Tilbake til alle arrangementer

Eksotisk operagalla “Barbarian beauties”

  • Universitetets aula 47 Karl Johans gate Oslo, Oslo, 0162 Norway (kart)

Søndag 15. oktober 19.00 - 21.00
Universitetets aula (kart)

Johanna Rosa Falkinger

Barbarian beauties med stjernesopran

BAROKKANERNE

Jadran Duncumb - lutt og kunstnerisk ledelse

Johanna Falkinger - sopran

Mark Bennett trompet

Huw Daniel - fiolin

Oslo Early 2023 er stolte og glade over å kunne presentere solisten på vår avslutningskonsert, Johanna Falkinger. Konserten, en ekte eksotisk operagalla, bringer oss rett tilbake til festivalens hovedtema. Vårt møte, som mennesker, med det fremmede og eksotiske. Johanna Falkinger og Barokkanerne er klare for å levere en forrykende avslutningskonsert! Her vil du møte skjønne prinsesser fra fjerne land, ville og farlige hekser, og hjerteskjærende (bokstavelig talt) krigersker. Barokkanernes musikere og solister får også rikelig med rom til å vise seg fram i et program som er sjeldent fengende og sjeldent oppført. Blant annet får vi Norgespremiere på Fasch trompetkonsert ved Mark Bennett!

På midten av 1700-tallet var det en massiv interesse for opera i de store Europeiske storbyene som London, Dresden og Paris. Sangerne ble regnet som datiden popstjerner og store ressurser ble lagt ned i forestillingene. På denne tiden ble var mange av komponistene opptatt av eksotiske temaer fra fremmede kulturer, noe de mange operaene med denne tematikken vitner om. Den østerrikske sopranen Johanne Falkinger vant sommeren 2022 sangkonkurransen Aria Borealis i tidligmusikk som gikk av stabelen i Bodø. Nå kommer hun til Oslo for første gang og hun spås å gjøre kometkarriere med sin store utstråling og agile sopranstemme som danner rammen rundt avslutningskonserten


Program:

J.J Fux: Ouverture fra operaen “Pulcheria”

J.A Hasse: O placido il mare fra operaen “Siroe, Re di Persia“

A. Lotti: Lascia che nel suo viso fra operaen “Teofane”.

J.F. Fasch: Konsert for trompet og orkester 

Pause

Romanus Weichlein: Sonata III fra “Encaenia Musices“

G.F Händel: Sanerà la piaga un di fra operaen “Almira“

G.P. Telemann: Fiolin- og trompetkonsert

G.F Händel: Desterò dall empia dite fra “Amadigi di Gaula”



Fra januar 2018 har Barokkanerne og Norsk Barokkorkester fusjonert og dannet Barokkanerne - Norwegian Baroque Ensemble. Begge ensemblene ble grunnlagt på slutten av 1980-tallet som de aller første selvstendige profesjonelle barokkorkestrene på originalinstrumenter i Skandinavia. Siden har de vært grunnpilarene i oppbyggingen av et norsk tidligmusikkmiljø med konsertserier i Oslo, turneer i inn- og utland, utallige festivalopptredener, CD-utgivelser og et kontinuerlig arbeid for kompetansehevingen innenfor tidligmusikk blant unge, studenter, amatører og profesjonelle. 

Ensemblenes sammenlagte diskografi er også substansiell. NBO har bl.a. tatt for seg barokkmusikk komponert i Norge – som i den siste utgivelsen ledet av Gottfried von der Goltz, med musikk av far og sønn Berlin, bosatt i Trondheim. Barokkanerne har på sin side profilert unge, norske tidligmusikktalenter, som cembalisten Christian Kjos i utgivelsen Empfindsamkeit! med musikk av CPE Bach, og blokkfløytisten Ingeborg Christophersen i utgivelsen Recordare Venezia, med et musikalsk spekter av komponister som virket i Venezia. I 2018 kom ensemblets første utgivelse etter fusjonen, Es heißet Wunderbar, en jule-CD med musikk av Telemann, Graupner, Fasch og JS Bach, de fire komponistene som kjempet om stillingen som Bach til slutt fikk  domkantorstillingen i Thomaskirken i Leipzig

Barokkanerne samarbeider med ulike fremragende utøvere som kunstneriske ledere og solister som oboisten Alfredo Bernardini, fiolinistene Kati Debretzeni og Enrico Gatti, cembalisten Steven Devine og luttenisten Jadran Duncumb- sistnevnte som fast kunstnerisk leder av ensemblet siden mai 2023.



Sopranen Johanna Rosa Falkinger kommer fra Østerrike og vant sommeren 2022 1. prisen i Aria Borealis internasjonale sangkonkurranse i Bodø. Hun har tidligere vunnet Corneille Competition i Rouen og WDR-prisen i H.I.F. Biber-konkurranse i St. Florian i Østerrike. Hun er allerede mye brukt som solist i oratorier og messer og står nå på trappene av det som kommer til å bli en strålende karriere.

Barokkanernes 1. trompeter, Mark Bennett, studerte trompet ved Royal College of Music med Michael Laird som lærer hvor han også mottok Royal College Brass prize og ble så interessert i naturtrompeten. Han er i dag en av de mest benyttede barokktrompetistene og har spilt Bachs Brandenburgerkonsert no. 2 ikke mindre enn 7 ganger. Han har spilt lenge i det ledende engelske tidligmusikkorkesteret The English Concert men også London Brass og Baroque Brass of London, samt Orchestra of the Age of Enlightenment og The English Baroque Soloists. Mark Bennet var mellom 1990 og 2000 professor i barokktrompet Roayal College og Music i london. Han har samarbeidet med dirigenter som Esa Pekka Salonen, Claus Tennstedt, Franz Bruggen , Sir Roger Norrington, William Christie, Ton Koopman Iona Brown, Christopher Hogwood, Sir Simon Rattle, Philippe Herreweghe, og Sir John Eliot Gardiner. 

Jadran Duncumb er en engelsk-kroatisk-norsk luttenist, som våren 2023 ble utnevnt som Barokkanernes kunstneriske leder. Hans musikerkarriere startet som gitarist i 2008. Som elev ved Barratt Due musikkinstitutt med Vegard Lund som lærer, var han finalist både i NRK Virtuos og i BBC Young Musician of the Year, noe som ledet til debutkonsert i Wigmore Hall. I 2016, etter nesten fire år med utallige timer på lutt, teorbe og barokkgitar med Rolf Lislevand som lærer, tok han diplom cum laude i lutt og bassocontinuo ved den statlige musikkhøyskolen i Trossingen, Tyskland. Det samme året vant han førstepris i verdens eneste internasjonale luttkonkurranse, «Maurizio Pratola» i L’Aquila, Italia, noe som førte til hans første internasjonale invitasjoner som luttsolist. I tillegg til å være Barokkanerne faste luttenist, fremfører han hovedsakelig solo og kammermusikk på lutt og historiske gitarer. Hans karakteristiske basso continuo-spill har vært rost av blant andre Diapason for fyldigheten, sensitiviteten og virtuositeten det viser. Som kammermusiker har han gjestet Europas viktigste saler med musikere som Giuliano Carmignola, Lina Tur Bonet, Johannes Pramsohler, Kinga Ujszászi og Giovanni Sollima. Hans første solo-CD kom ut i 2018 på franske Audax Records med musikk fra høybarokken av Sylvius Weiss og Johann Hasse, mens første volum av Bach’s luttmusikk kom ut i februar 2021 på samme etikett og mottok den franske utmerkelsen “Diapason d’or”. 

Forrige
Forrige
15. oktober

Ungbarokk