Søndag 17. oktober kl. 19.00
Universitetets aula

AVSLUTNINGSKONSERT: RESTORATION MUSIC

Steven Devine – ledelse/cembalo
Maggie Faultless – konsertmester

Zoë Brookshaw – sopran
Peter Harvey – bass

Perioden rundt den engelske borgerkrigen i 1648 var en tung og elendig tid for de fleste. Familier ble revet fra hverandre, teatrene ble stengt og musikken stilnet. Da monarkiet ble gjenopprettet, kunne londonerne endelig puste lettet ut og vende tilbake til kunsten for å hente styrke og inspirasjon til å bygge opp tilværelsen igjen.

Gjennom dette programmet av korte, fengende verker trekker Orchestra of the Age of Enlightenment paralleller til i dag med vår sterke trang til å komme tilbake til normaliteten og lengsel etter å la kunsten blomstre igjen etter Koronaen. Den for oss ukjente komponisten Giovanni Battista Draghi utgjør et av høydepunktene i kveldens program. På forespørsel fra kong Charles flytett han nemlig til London fra Italia for å komponere for de nyåpnede operahusene og teatrene. Konserten inneholder også den lekne Sing ye Muses av John Blow som også flyttet til London under restaurasjonen for å være organist i Westminster Abbey, samt den drømmende duetten You Say Tis Love fra King Arthur av Henry Purcell.

Konserten ledes av ensemblets cembalist Steven Devine og det leses resitasjoner fra dagbøkene til tidsvitnet Samuel Pepys (1633 – 1703).

Program

GIOVANNI BATTISTA DRAGHI (1640 – 1708)

Symphony: “From Harmony, from Heav’nly Harmony”

“Orpheus could lead the Savage Race”

Ritornello: “From Harmony, from Heav’nly Harmony”

HENRY PURCELL (1659 – 1695)

King Arthur: “You Say ‘tis love”

Pavan in B flat

Abdelazar: Overture and Rondeau

“A Dialogue between Thyrsis and Daphne”

LOUIS GRABU (fl 1665 – 1694)

A selection from Albion and Albanius

   Overture

   Air for Mercury’s Followers

   “Oh Jealousy”

   Entry of Heroes

JOHN BLOW (1649 – 1708)

“As on Septimus’ panting breast”

Ground in G minor

“Sing ye Muses”

Orchestra of the Age of Enlightenment

The Orchestra of the Age of Enlightenment (OAE) er et britisk tidligmusikkensemble som gjennom de siste 35 år har etablert seg blant de ledende i Europa. Det ble etablert av en gruppe tidligmusikere som et musikerstyrt ensemble i 1986 og tok navnet sitt fra den historiske perioden på slutten av 1700-tallet som kjernen i repertoaret deres kommer fra. Til daglig holder de til ved Southbank Centre i London, men de er også fast tilknyttet Glyndebourne Festival Opera der de gjør to produksjoner hver sommer, og for øvrig turnerer de verden rundt med ulike dirigenter og solister i tillegg til å gjøre utallige innspillinger. OAEs kunstneriske ledelsen deles mellom fire musikere: Matthew Truscott, Kati Debretzeni, Huw Daniel og Margaret Faultless. OAE har ingen sjefsdirigent, men velger dirigenter etter behov for å ha fleksibilitet til å jobbe med noen av verdens største dirigenter og solister over et bredt spekter av repertoar. Av nåværende faste gjestedirigenter kan nevnes Sir Simon Rattle, Vladimir Jurowski, Iván Fischer, John Butt, Sir Mark Elder og András Schiff.

Til denne produksjonen består ensemblet av:

Steven Devine – ledelse/cembalo
Zoe Brookshaw – sopran
Peter Harvey – bass
Margaret Faultless – 1. fiolin)
Rodolfo Richter – 2. fiolin/bratsj
Martin Kelly – bratsj
Annette Isserlis – bratsj
Jonathan Manson – cello
William Carter – teorbe

Zoë Brookshaw

Den britiske sopranen Zoë Brookshaw er for tiden del av Orchestra of the Enlightenments program «Rising Star of the Enlightenment»

Hennes operaengasjementer inkluderer Euridice og La Musica L’Orfeo med I Fagiolini; Aerial Spirit The Indian Queen med Le Concert d’Astrée / Emmanuelle Haïm, roller i The Fairy Queen med The Gabrieli Consort / Paul McCreesh og en videoproduksjon av Dido & Aeneas med The Dunedin Consort / John Butt.

Zoë har sunget Bach og Handel med Monteverdi Choir / John Eliot Gardiner, Handel Israel i Egypt med på BBC Proms med Orchestra of the Age of Enlightenment / William Christie samt Monteverdi Ball dell’Ingrate med Christian Curnyn; Handel med Gabrieli Consort / Paul McCreesh, Monteverdi & Vivaldi med Arcangelo / Jonathan Cohen, St John Passion med Britten Sinfonia / Eamonn Dougan og Dixit Dominus med Collegium Vocale Gent / Pieter-Jan Belder. Zoë er forøvrig medlem av barokkensemblet Solmon’s Knot.

Peter Harvey

Peter Harvey ankom Oxford for å studere fransk og tysk, og selv om han kort tid etter skiftet til musikkstudier, har kjærligheten til språk alltid vært kjernen i hans sang. Han studerte videre ved Guildhall School of Music, hvor han vant priser i en rekke internasjonale sangkonkurranser.

Peter har gjort godt over hundre innspillinger i repertoar som strekker seg over åtte århundrer, med vekt på musikk fra høybarokken.

Han jobber regelmessig med English Baroque Soloists and Monteverdi Choir, ledet av Sir John Eliot Gardiner, Gabrieli Consort og Paul McCreesh, King’s Consort, Netherlands Bach Society, Purcell Quartet og London Baroque, i tillegg til å vises med The Sixteen og Harry Christophers, Orchestra of the Age of Enlightenment, BBC National Orchestra of Wales og BBC Symphony. Som flytende fransktalende jobber han og spiller inn med La Chapelle Royale/Collegium Vocale Ghent og Philippe Herreweghe, Les Talens Lyriques og Christophe Rousset og Le Concert Spirituel og Hervé Niquet. Hans lange tilknytning til Michel Corboz har tatt ham gjennom Frankrike, Sveits og Japan. Andre dirigenter han har jobbet med inkluderer Ivan Fischer, Gustav Leonhardt, Colin Davis, Kent Nagano, Herbert Blomstedt, Masaaki Suzuki, Ton Koopman og Bernard Haitink (med Boston Symphony Orchestra).

Peter Harvey leder Magdalena Consort, som fokuserer på vokalmusikken til J.S. Bach.