Onsdag 12. oktober kl. 19:00
Universitetets aula

Åpningskonsert:
Plague, Peace and Party!
Ensemble Caprice, Canada, kunstnerisk ledelse Matthias Maute
Finsk Barokkorkester, kunstnerisk ledelse Anthony Marini
Barokkanerne, kunstnerisk ledelse Kati Debretzeni
Ragnhild Hemsing, solist hardingfele

 

Kai Østberg, professor i historie USN – åpningstale, «16- 1700-tallet og kunsten som stiller seg i politikkens tjeneste»

 

På årets åpningskonsert på Oslo Early gjør vi noe helt nytt.  Plague, Peace & Party er et et samarbeid mellom Barokkanerne, Finsk Barokkorkester og Ensemble Caprice fra Montreal, Canada. Resultatet er en konsert inspirert av de siste to årenes globale situasjon med musikalske refleksjoner over menneskenes tidløse kamp mot sykdom og pest, higen mot fred og evne til å feire det som tross alt er bra. Med totalt 24 musikere fra alle tre ensembler leder finnene an pest-delen og kanadierne festen, mens Norge selvfølgelig tar ansvaret for freden. I tillegg til å presentere et bredt spekter av barokkmusikk, trekker vi inn folkemusikalske elementer fra alle tre land, og programmet bindes sammen av små chaconner skrevet av kanadiske Matthias Maute som også er kunstnerisk leder for Ensemble Caprice. To sopransolister hentes inn fra henholdsvis Canada og Finland, og fra Norge inviterer vi med oss Ragnhild Hemsing på hardingfele som i tillegg til folkemusikalske bidrag skal være med på urframføringen av Agnes Ida Pettersens verk «Peace» for hardingfele, barokkstrykere, cembalo og lutt. John Eliot Gardiners faste konsertmester, Kati Debretzeni er Barokkanernes kunstneriske leder for anledningen.

Canadiske Ensemble Caprice er blant Nord-Amerikas mest aktive barokkorkestre med opptil 50 konserter i året. Blokkfløytisten, komponisten og ensemblelederen Matthias Maute dannet ensemblet som er blitt viden kjent for sine kreative og aktuelle konsertprogrammer med både klassisk og samtidsmusikk. Avisen New York Times lovpriste deres samspill som både «kraftfullt og oppfinnsomt med spill i toppklasse». Ensemble Caprice har gitt ut en rekke innspillinger på ATMA og Analekta-lableene som hatr fått gode kritikker i blant annet Grammohone. De har ogs¨blitt invitert til ledende festivaler som Lufthansa Festival  in London, Utrecht og Brugge-festivalene og Händel Festspiele i Halle i Tyskland.

Barokkanerne samarbeider med ulike fremragende utøvere som kunstneriske ledere og solister. I det nye ensemblets første sesong var tidligere kunstnerisk leder for NBO, barokkcellisten Kristin von der Goltz, første gjesteleder for ensemblet med tre konsertproduksjoner i 2018. Hun ledet også den radiooverførte, kritikerroste festkonserten for fusjonen i Universitets aula. I 2019 var det John Eliot Gardiners faste konsertmester, Kati Debretzeni, som tok over rollen. Det var også hun som ledet Barokkanernes produksjon Soli Deo Gloria som utgjorde Olavsfests åpningskonsert 2020, også sendt på NRKs Hovedscenen.

 

Barokkanernes musikere:
Kati Debretzeni, fiolin og kunstnerisk ledelse
Karolina Radziej, fiolin
Maria Ines Zanovello, fiolin og bratsj
Mari Giske, bratsj
Gunnar Hauge, cello
Einar Schøyen, violone

Helt siden oppstarten i 1989 har Finsk Barokkorkester (FiBO) vært en av pionérene på den finske musikkscenen. Opprinnelig kjent som Sixth Floor Orchestra, fikk gruppen en viktig rolle i etableringen avtidligmusikkbevegelsen i Finland. I dag er orkestret kjent både i Finland og i utlandet for sine virtuose konserter, innovative arbeidsmetoder, kreative tilnærminger til konsertprogrammering og deres friske, unike ideer som hele tiden søker å nå ut til forskjellige målgrupper. I hjertet av FiBOs programmer er barokkmusikken, selv om orkesteret regelmessig framfører musikk fra ulike perioder, fra renessanse til tidlig romantikk. FiBO programmerer også mye samtidsmusikk skrevet spesielt for tidligmusikkinstrumenter, og de har selv bestilt og urframført mange spennende verk gjennom årene.

Kati Debretzeni

 

Kati Debretzeni ble født i Transilvania, men utvandret til Israel som 15-åring. I 2000 ble hun utnevnt som konsertmester i English Baroque Soloists (EBO). I 2008 overtok hun konsertmesterstillingen i Orchestra of the Age of Enlightenment (OAE) og har siden jobbet med blant andre Ivan Fischer, Roger Norrington, Robin Ticciati og Trevor Pinnock, både som konsertmester og solist. Kati har gjort mange kammermusikkinnspillinger med Florilegium (Chanel Classics), Ricordo (Linn Records) og Trio Goya (Chandos). Av innspillinger som solist kan nevnes De fire Årstider av Vivaldi med OAE, samt to utgivelser av Bachs Brandenburgerkonserter: en med The European Brandenburg Ensemble under ledelse av Trevor Pinnock (Gramophone Award 2007) og i English Baroque Soloists live-innspilling fra 2008. I 2018 gjorde hun nok en innspilling av dem, denne gangen med det italienske ensemblet Zefiro ledet av Alfredo Bernardini, og i 2019 kommer hennes innspilling av Bachs fiolinkonserter med EBO. Hun har ledet ulike ensembler i Israel, Polen, Norge, på Island og i Storbritannia, og hun underviser barokkfiolin ved det Kongelige Konservatoriet i Haag.

Ragnhild Hemsing begynte å spille fiolin som femåring og har opptrådt offentlig siden hun var 8 år gammel, ofte sammen med søsteren Eldbjørg. 9 år gammel begynte hun på Barrat Due Musikkinstitutt. Hun har vært solist på både hardingfele og fiolin med de fleste av landets symfoniorkestre og har spilt inn en rekke cd’er som har fått meget god mottagelse. Internasjonalt har hum vært solist med orkestre i Danmark, Ukraina, USA, Russland, ItaliaSveits og flere andre. Hun har mottatt en rekke priser og utmerkelser som førstepris i European Unions fiolinkonkurranse og flere andre. Hemsing spiller på en fiolin bygget av Francesco Ruggeri, Cremona 1694, utlånt ut av Dextra Musica AS.