Lørdag 15. oktober kl 11:00
Løkken Nøisomhed

Bislett Barokk serverer Barokk brunsj!

Victoria Oftestad, sopran og fløyte
Tomas Laukvik Nannestad, lutt
Karin Hannisdal, barokkcello

Til alle tider har galskapen fascinert mennesket. I 1600-tallets London pleide byens innbyggere å betale for inngang til House of Bedlam, en institusjon som huset mange ulykkelige skjebner og forstyrrede mennesker. Denne fascinasjonen er noe som har blitt gjenspeilet i musikken fra denne tiden gjennom arieformen «Mad songs»: her synger «gale» karakterer, og fordi galskap ofte skildres med store og kraftige humørsvigninger, er musikken full av kontraster og dramatikk. På lunsjkonserten med Bislet Barokk får dere gjennom musikken, reise inn i hodene til mange av de diliriske karakterene som, av komponister som Purcell og Eccles, skildres på 1600-tallet. Men Bislet Barokk nøyer seg ikke med den engelske barokken! Hva med vårt eget lands musikalske galskap? Kan ikke norske barokksalmer, der reisen gjerne går fra ormegården til himmelriket, gjøres vel så dramatisk som en mad song? Gjennom lek og dramatikk skal vi ta publikum med på en reise de sent vil glemme! Bislet Barokk elsker å skape konserter som visker ut grensene mellom publikum og utøver, sæter og sal, og som åpner øynene for at barokkmusikk kan gjøres på uendelig mange måter! Velkommen! 

                             

Bislet Barokk

Med utgangspunkt i historisk informert oppføringspraksis og improvisasjonsglede former bandet sitt uttrykk. De tre medlemmene spiller historiske instrumenter – barokkcello, luttinstrumenter, blokkfløyte og barokksang. Gjennom improviserte arrangementer, en prosess der ingen idé er for vill, skapes minneverdige og uforutsigbare konsertopplevelser som trekker usedvanlig lange linjer mellom fortid og nåtid, rik og fattig, bonde og baron. At fire hundre år har gått siden denne musikken ble skrevet gjør den ikke utdatert; tvert imot – med lekenhet og teatralsk iscenesettelse fenger og beveger denne musikken like mye som dagens popmusikk.

Bislett barokk består av:

Victoria Oftestad, en ung blokkfløytist, barokk- og folkesanger fra Oslo. Hun studerer det Frie Kandidatstudiet ved Norges musikkhøgskole under Mona Julsrud, Unni Løvlid og Hans Olav Gorset med fokus på tidligmusikk og folkemusikk. Hennes lidenskap ligger i å finne og skape bindeledd mellom folkemusikken og barokkmusikken, både historisk, musikalsk og teatralsk. Hun medvirker i, foruten Bislet Barokk, folkesanggruppa Rakkarpakk, Oslo Kammerkor og dirigerer barnekor. I tillegg er Victoria aktiv på konserter i mange ulike sjangre, og brenner for å møte musikere som kan utfordre og utvikle henne. I våres var hun med i KHIOs oppsetning av Dido og Aeneas under ledelse av Bjarte Eike og Stefan Herheim, og hun er også engasjert i ensemble Wirakocha.

Tomas Laukvik Nannestad, ein multiinstrumentalist med erfaring frå både tidlegmusikk, klassisk musikk og metal. Han spelar både akustisk og elektrisk gitar, historiske luttinstrument som teorbe, og bass, blant anna i Bislet Barokk. Han tek for tida master i utøving og musikkforskning ved NMH.

Karin Hannisdal, Basel-basert barokkcellist med bakgrunn i et bredt spekter sjangre, epoker og ensembler. Entusiastisk spiller hun alt fra middelalderballader (på cello, riktignok) til samtidsmusikk eller opera. På Schola Cantorum Basiliensis tar hun en mastergrad i historisk oppføringspraksis, og jobber med å utvikle stilistisk presisjon og tolkningsmessig mangfold. Hun er også cellist i det prisvinnende Ensemble L’Aminta, som i 2022 er finalister i Rheinsberger Hofkapelle og York International Young Artist’s Competition.