KONSERTER

Torsdag 14. oktober kl. 19:00
Det Gamle Biblioteket (Deichman) – Hovedsalen

Åpningskonsert: Ode for St. Cecilia’s Day!

Georg Friedrich Händel

Kati Debretzeni (London) – ledelse/fiolin
Berit Norbakken – sopran

Joshua Ellicott (London) – tenor
Barokkanerne
Barokkanernes vokalensemble ledet av Marianne Beate Kielland

Händel skrev sin ode til musikkens skytshelgen, St. Cecilia, i september 1739. Den engelske dikteren John Dryden var ansvarlig for teksten som kretser rundt ideen om musikken som en sentral kraft i universets tilblivelse, og verket har flere nydelige arier for tenor og sopran med instrumentale solo-innslag som beskriver musikkens vesen og kraft. Kunstnerisk leder er den israelske fiolinisten Kati Debretzeni som til daglig jobber som konsertmester for Sir John Eliot Gardiner i London. 


Fredag 15. oktober kl. 19.00
Det Gamle Biblioteket (Deichman) – Foredragssalen

Labyrinten – Paolo Pandolfo

Paolo Pandolfo- viola da gamba
Amelie Chemin – viola da gamba
Thomas Boysen – barokkgitar

Paolo Pandolfo skriver om programmet: Den franske gambisten Marin Marais (1656 -1728) var Solkongens hoffgambist. Musikken hans har gjennom tidligmusikkbevegelsen på 70-tallet og musikere som Jordi Savall og Wieland Kuijken blitt for klassisk musikk å regne. Selv satt ved siden av de store komponistene som François Couperin og Jean-Philippe Rameau, blir Marais’s musikk svært fargerik. Knapt noen annen komponist i barokken har så mange komposisjoner som beskriver utenommusikalske fenomener. De finnes ingen grenser for hva han forsøker å beskrive gjennom musikken. Her finner vi karakterstykker, historier, personligheter, lyder og situasjoner – en labyrint av fortellinger. Selve komposisjonen «Labyrinten» ble i sin samtid beskrevet som et stykke som utforsker alle typer følelser, fra frykt til illusjon, fra desperasjon til håp, men som avslutter den musikalske reisen gjennom mange tonearter med en lykkelig chaconne. Det finnes knapt noe som ligner i hele barokken.

Marin Marais er en sann historieforteller som ser på livet med et lurt smil samtidig som han er i stand til å frambringe de mest intense og dramatiske øyeblikkene. Han byr lytteren på lekende toner hvor forskjellige instrumenter imiteres – alt fra sekkepipen via gitaren til en marsj fra den tyrkiske ambassadøren (Marche Persanne). I «Jeu du Volant» spiller vi en tidlig form for badminton hvor fjærballen flyter fra den ene til den andre siden av nettet.  “Tombeau pour Mr. de Méliton» er en dyp meditasjon over menneskets skjebne og død mens “Tableau de l’Operation de la Taille» beskriver en gallestensoperasjon uten anestesi hvor alle trinnene i den smertefulle operasjonen blir behørig beskrevet og hvor pasienten på mirakuløst vis overlever.

Værfenomener som stormer har alltid fascinert komponister, og Marais viste seg tidlig som en mester i sjangeren. Stormscenen fra operaen «Alcyone» utfordrer instrumentene med en ultra-rask rekke av «forblåste» toner. Marais’ «Tourbillon» fra hans andre bok med gambestykker er et konsentrert eksempel av dette berømte orkesterstykket.


Fredag 15. oktober kl. 21.00
Det Gamle Biblioteket (Deichman) – Hovedsalen
Arne Garborgs plass 4, 0179 Oslo

BAROKKANSK BATTLE! 

Jadran Duncumb – lutt og musikalsk leder
«Droolian»/Julian Sommerfeldt – rap
«Skranglebein»/Per Olav Hoff Mydske – rap
Solmund Nystabakk – lutt
Ingeborg Christophersen – blokkfløyter
Maria Ines Zanovello – barokkfiolin
Ulf Nilsen – cembalo
Jon Åsnes – bass
David Timme – slagverk
Olli Wermskog – konsertvert
Maren Elle – idé, konseptutvikler og prosjektleder

Hva skjer når du stiller to rappere og et barokkband opp mot hverandre for å erobre en imaginær barokktrone? Det vet vi rett og slett ikke, for dette har vi ikke gjort før. Det vi likevel er sikre på er at dette spennende møtet under Oslo Early byr på improviserte barokke beats og frekke tekster om vår tid over svingende ostinatbasser. Selv om vi befinner oss i 2021 trekker vi paralleller til en eldgammel tradisjon fra hoff, operahus og kneiper med middelalderens hoffnarrer, via barokkens drikkebuler med omreisende musikere som improviserte seg imellom over kjente temaer, til det venetianske operahuset. Her foregikk det nemlig også lange musikalske «battles» mellom datidens operastjerner og de mest virtuose blåsesolistene i orkesteret. Barokkanerne har invitert noen av vår tids beste rappere til Battle seg imellom og mot musikerne, og det er publikum som skal avgjøre hvem som skal gå seirende ut av dette strålende, svingende stevnet.

Barokkansk Battle er utviklet av Barokkanernes egen fiolinist Maren Elle, som også er leder for prosjektet. Ideen sprang ut fra ønsket om å formidle noe av den rike improvisasjonsmusikken fra barokken som sjelden blir viet oppmerksomhet på dagens konsertscener. Ved å sette den i en moderne kontekst i en uhøytidelig lek inviterer vi publikum med på moroa, noe som i Barokkanernes erfaring er den sikreste måten å vinne over nye publikummere på.

Repertoaret består av satser som det i barokken var vanlig å improvisere over. Skranglebein og Droolian inviteres også til å improvisere rapper over continuo-gruppas fengende rytmer på noen av de samme satsene.  


Lørdag 16. oktober kl 14:00
Sentralen – Marmorsalen

Kvitrende Klanger – familiekonsert


Woodpeckers
Caroline Eidsten Dahl (Norge)
Kate Hearne (Irland/Sverige)
Katarina Widell (Sverige)
Pernille Petersen (Danmark)

Blokkfløytekvartetten Woodpeckers har med seg blokkfløyter i alle størrelser når de tar barna med seg inn i et musikalsk eventyr med konserten Kvitrende Klanger der blokkfløyter i alle størrelser er fugler, cowboyer og andre rare dyr i en fartsfylt koreografert forestilling.

Med et stort arsenal av blokkfløyter i forskjellige størrelser har kvartetten Woodpeckers som mål å inspirere sine lyttere når de byr på blokkfløytemusikk fra 1400-tallet og frem til vår tid. Familieforestillingen «Kvitrende klanger» tar deg med på en spennende reise med musikk av barokkens mestere som Johann Sebatian Bach og Antonio Vivaldi og vår tids komponister hvor musikken er inspirert av fugle-og dyrelyder. I Chiel Meijerings «Sittings Ducks» blir musikerne i Woddpeckers forvandlet til levende mål for musikalsk geværskyting. Gus Haverkates «Smoking guns» byr på en hysterisk rundtur i den ville vesten der vi møter cowboyer, hester, løpske lokomottiver og ikke minst banditter. 


Lørdag 16. oktober kl 20:00
Sentralen – Marmorsalen

Mestermøte

Festivalens stjerner tar med seg favorittstykkene sine når de kommer sammen for å gi publikum en herlig kammerkonsert på lørdagskvelden.

Kati Debretzeni – fiolin
Paolo Pandolfo – viola da gamba
Steven Devine – cembalo
Thomas Boysen – lutt
Woodpeckers – blokkfløytekvartett

Publikum vil kunne nyte et glass eller flere fra baren i Marmorsalen.


Søndag 25. oktober kl. 11.00
Svenska Margaretakyrkan
Hammersborg torg 3

«EJA MITT HJÄRTA» – FESTIVALGUDSTJENESTE MED FOLKEMUSIKK 
Med sang, femstrenget fiolin og cittern byr Isa Holmgren (Sverige), Zosha Warpeha (USA) og Thomas Eriksson (Sverige) på en blanding av folkelige koraler og tradisjonelle melodier, basert på temaet kjærlighet, håp og trøst.

Søndag 17. oktober kl. 19.00
Universitetets aula

AVSLUTNINGSKONSERT: RESTORATION MUSIC

Steven Devine – ledelse/cembalo
Maggie Faultless – konsertmester

Zoë Brookshaw – sopran
Peter Harvey – bass

Perioden rundt den engelske borgerkrigen i 1648 var en tung og elendig tid for de fleste. Familier ble revet fra hverandre, teatrene ble stengt og musikken stilnet. Da monarkiet ble gjenopprettet, kunne londonerne endelig puste lettet ut og vende tilbake til kunsten for å hente styrke og inspirasjon til å bygge opp tilværelsen igjen.

Gjennom dette programmet av korte, fengende verker trekker Orchestra of the Age of Enlightenment paralleller til i dag med vår sterke trang til å komme tilbake til normaliteten og lengsel etter å la kunsten blomstre igjen etter Koronaen. Den for oss ukjente komponisten Giovanni Battista Draghi utgjør et av høydepunktene i kveldens program. På forespørsel fra kong Charles flytett han nemlig til London fra Italia for å komponere for de nyåpnede operahusene og teatrene. Konserten inneholder også den lekne Sing ye Muses av John Blow som også flyttet til London under restaurasjonen for å være organist i Westminster Abbey, samt den drømmende duetten You Say Tis Love fra King Arthur av Henry Purcell.

Konserten ledes av ensemblets cembalist Steven Devine og det leses resitasjoner fra dagbøkene til tidsvitnet Samuel Pepys (1633 – 1703).


UTØVERE OG ENSEMBLER

Berit Norbakken tilhører eliten blant våre sopraner. Etter avsluttet diplomstudium ved Norges Musikkhøgskole vant hun i 2006 Rikskonsertenes prestisjefylte konkurranse INTRO-klassisk. Dette ledet blant annet til et tett samarbeid med Bjarte Eike og Barokksolistene. I tillegg til å være en hyppig brukt solist i oratorier, pasjoner og messer, har hun gitt flere solokonserter ved de tyngste festivalene i Norge. De siste årene har hun også sunget opera med stor suksess, senest i en scenisk nyproduksjon av Johannespasjonen av Bach, regissert av Calixto Bieito, ved Theatro Arriaga i Bilbao. Hun har utviklet et nært samarbeid med Juanjo Mena, som hun har jevnlige engasjementer med. Hun er stadig solist med ledende orkestre og dirigenter i de største konserthus, som Sydney Opera House og Tokyo Opera City Hall, og hun jobber jevnlig med dirigenter som Robert King, Daniel Reuss, Erik Nielsen, Mikhael Pletnev, Andreas Spering, Olof Boman og Ottavio Dantone.


Den engelske tenoren Joshua Ellicott vokste opp i en musikalsk familie i Manchester. Han lærte tre instrumenter før han konsentrerte seg om sangen. I dag er han en meget aktiv solist innenfor en rekke sjangre. Innen dagens tidligmusikk har han synget med noen av de mest renommerte ensemblene som English Concert, Gabrieli Consort, King’s Consort, Orchestra of the Age of Enlightenment, Academy of Ancient Music and Dunedin så vel som the Boston Handel and Haydn Society,  Le Concert d’Astrée og Concerto Copenhagen. I Senere reperttoar opptrer han med orkestre som the London Philharmonic Orchestra, BBC Symphony, French National Radio Orchestra, Netherlands Radio Symphony Orchestra, Netherlands Radio Chamber Orchestra, Concertgebouw Orchestra, Deutsche Kammerphilharmonie Bremen og Stavanger Symfonoirkester for å nevne noen.


Kati Debretzeni ble født i Transilvania, men utvandret til Israel som 15-åring. I 2000 ble hun utnevnt som konsertmester i English Baroque Soloists (EBO). I 2008 overtok hun konsertmesterstillingen i Orchestra of the Age of Enlightenment (OAE) og har siden jobbet med blant andre Ivan Fischer, Roger Norrington, Robin Ticciati og Trevor Pinnock, både som konsertmester og solist. Kati har gjort mange kammermusikkinnspillinger med Florilegium (Chanel Classics), Ricordo (Linn Records) og Trio Goya (Chandos). Av innspillinger som solist kan nevnes De fire Årstider av Vivaldi med OAE, samt to utgivelser av Bachs Brandenburgerkonserter: en med The European Brandenburg Ensemble under ledelse av Trevor Pinnock (Gramophone Award 2007) og i English Baroque Soloists live-innspilling fra 2008. I 2018 gjorde hun nok en innspilling av dem, denne gangen med det italienske ensemblet Zefiro ledet av Alfredo Bernardini, og i 2019 kommer hennes innspilling av Bachs fiolinkonserter med EBO. Hun har ledet ulike ensembler i Israel, Polen, Norge, på Island og i Storbritannia, og hun underviser barokkfiolin ved det Kongelige Konservatoriet i Haag.


Barokkanerne samarbeider med ulike fremragende utøvere som kunstneriske ledere og solister. I det nye ensemblets første sesong var tidligere kunstnerisk leder for NBO, barokkcellisten Kristin von der Goltz, første gjesteleder for ensemblet med tre konsertproduksjoner i 2018. Hun ledet også den radiooverførte, kritikerroste festkonserten for fusjonen i Universitets aula. I 2019 var det John Eliot Gardiners faste konsertmester, Kati Debretzeni, som tok over rollen. Det var også hun som ledet Barokkanernes produksjon Soli Deo Gloria som utgjorde Olavsfests åpningskonsert 2020, også sendt på NRKs Hovedscenen. Dette var Barokkanernes Vokalensembles debutkonsert. Ensemblet på åtte sangere er det eneste i Norden som består av kun tidligmusikkeksperter og som har som misjon å jobbe systematisk med unge utøvere for å bygge neste generasjon tidligmusikksangere. Kunstnerisk ansvarlig er den internasjonalt anerkjente mezzosopranen Marianne Beate Kielland. Vokalensemblet nyter også godt av de internasjonale topputøverne som Barokkanerne jevnlig samarbeidet med, eksempelvis Alfredo Bernardini, Kristian Bezuidenhout, Rachel Podger og Lars Ulrik Mortensen.


Marianne Beate Kielland er en av Norges fremste tidligmusikkutøvere. Magasinet Gramophone skriver: «The mezzo-soprano is quite outstanding: strong, firm, sensitive in modulations, imaginative in her treatment of words, with a voice pure in quality, wide in range and unfalteringly true in intonation.» Hun har studert ved Norges Musikkhøgskole under Svein Bjørkøy, og også med Oren Brown og Barbara Bonney. Hun er i dag etablert som en av Skandinavias fremste sangere, og opptrer jevnlig på konsertscenene i Europa og Japan under dirigenter som Phillippe Herreweghe, Fabio Biondi, Jordi Savall, Rinaldo Alessandrini, Christophe Rousset, Marc Minkowski og Masaaki Suzuki. Kielland ble i 2012 nominert til Grammy innen kategorien «Best Vocal Classical Album» for sin CD-utgivelse Veslemøy Synskav Olav Anton Thommessen, og har med denne og opp mot 30 andre innspillinger samt utstrakt konsertvirksomhet, befestet seg som en bemerkelsesverdig interpretør av repertoar fra barokken helt fram til vår tids musikk.


Hammerklaverspiller/pianist Emil Duncumb har spilt i en lang rekke konserter og festivaler i Norge og utlandet både som solo og som kammermusiker. Høydepunkter inkluderer konserter på Wigmore Hall og King’s Place (London), Universitetets Aula i Oslo, den filharmoniske salen i Ankara i tillegg til Concertgebouw Brugge, der han vant 3 pris i MAfest hammerklaverkonkurransen. Født i England til kroatisk mor og britisk far, kom Emil til Norge da han var 8 år og ble tatt inn på Barratt-Due 4 år senere. Videre har Emil studert på Royal Academy of Music, NorgesMusikkhøgskole, og the Juilliard School der han var mottaker av Irene Diamond stipendet. Emil er særdeles glad i å spille kammermusikk og grunnla i 2016 kammergruppen Pocket Sinfonia. Sammen har de blant annet opptrådt på BBC Radio 3, Oslo Kammermusikkfestival, vunnet publikumsprisen ved St. Martin in the Fields kammermusikkkonkurranse og skal delta (dessverre digitalt) som en av 5 utvalgte ensembler på showcasekonserten på European Early Music Summit i Brussel.


Paolo Pandolfo er en italiensk virtuos gambist, komponist og professor,som begynte sine studier som kontrabassist og gitarist, og ble etterhvert en dyktig jazz- og popmusiker før han begynte å studere viola da gamba ved musikkonservatoriet i Roma. Han var en av grunnleggerne for tidligmusikkensemblet La Stravaganza i 1979, og fra 1982 til 1990 var Pandolfo medlem av Jordi Savalls ensemble Hespèrion XX. Siden 1989 har Pandolfo vært professor i viola da gamba ved Schola Cantorum Basiliensis. I tillegg gjør han hyppige konserter og innspillinger med sitt tidligmusikkensemble Labyrinto, som han også var med å etablere. Pandolfo har spilt inn en rekke CD-er, og hans første soloinnspilling var i 1990 med utgivelsen av hans anerkjente tolkninger av C. P. E. Bachs Sonater for Viola da Gamba (Tactus). Han har også spilt inn en viola da gamba-tolkning av cellosuitene til J. S. Bach. Pandolfo har sagt at arv fra gammel musikk kan være en kraftig inspirasjon for fremtiden for den vestlige musikktradisjonen. Å bygge broer mellom fortid og nåtid er derfor en viktig del av hans arbeid.  


Med 20 års fartstid er Droolian Norges mest erfarne beatboxer og blant de beste i landet til å improvisere rap.  Det som kjennetegner Droolians beatboxing er troverdige lyder, rytmesans og energi. Som impro-rapper bruker han mye humor. Han er veldig rap-teknisk, men med en minimalistisk tilnærming.

Fast medlem av impro-rapgruppa Stor Overraskelse (med NIls m/ Skils og Skranglebein), og improrap-crewet Fristiluminatirsdag Klikk.
Han har turnért rundt i Norge og India med Kulturtanken, og opptrådt i Zimbabwe på Shoko Festival.

Per Olav Hoff Mydske, alias Skranglebein, ble kjent for hele landet da han improviserte rap under Norske talenter på TV2 i 2015. Før det hadde han en lang karriere i hiphop-gruppa Pen jakke som utga to album og fikk mye oppmerksomhet. Rap og hiphop er Skranglebeins opprinnelige sjangre, men han er også kjent for å forene hiphopens ordkunst i kombinasjon med andre musikkformer. Han har jobbet med flere artister innenfor både jazz, folkemusikk og verdensmusikk, som Steinar Ofsdal, Anders Røine, Paolo Vinaccia og Bugge Wesseltoft. Skranglebein holder også kurs for barn i skriving av rap-tekster og har en egen serie med høytlesning på litteraturhuset i Fredrikstad.


Jadran Duncumb er en engelsk-kroatisk-norsk luttenist oppvokst i Ski. Hans musikerkarriere startet som gitarist i 2008. Som elev ved Barratt Due musikkinstitutt med Vegard Lund som lærer, var han finalist både i NRK Virtuos og i BBC Young Musician of the Year, noe som ledet til debutkonsert i Wigmore Hall. I 2016, etter nesten fire år med utallige timer på lutt, teorbe og barokkgitar med Rolf Lislevand som lærer, tok han diplom cum laude i lutt og basso-continuo ved den statlige musikkhøyskolen i Trossingen, Tyskland. Det samme året vant han førstepris i verdens eneste internasjonale luttkonkurranse, «Maurizio Pratola» i L’Aquila, Italia, noe som førte til hans første internasjonale invitasjoner som luttsolist. I tillegg til å være Barokkanerne faste luttenist, fremfører han hovedsakelig solo og kammermusikk på lutt og historiske gitarer. Hans karakteristiske basso continuo-spill har vært rost av blant andre Diapason for fyldigheten, sensitiviteten og virtuositeten det viser. Som kammermusiker har han gjestet Europas viktigste saler med musikere som Giuliano Carmignola, Lina Tur Bonet, Johannes Pramsohler, Kinga Ujszászi og Giovanni Sollima. Hans første solo-CD kom ut i 2018 på franske Audax Records med musikk fra høybarokken av Sylvius Weiss og Johann Hasse, mens første volum av Bach’s luttmusikk slippes i februar 2021 på samme etikett.


Woodpeckers Recorder Quartet er en dynamisk gruppe musikere, som alle deler den samme lidenskapen for å markere både gammel og ny musikk. De møttes under studiene for Dan Laurin på Kungl. Musikkhøgskolen i Stockholm. Etter fullført diplomstudier har de fortsatt å spille sammen og med røtter i Sverige, Norge, Danmark og Irland, har «hakkespettene» vist at de har noe spesielt å tilby. Repertoaret deres spenner fra middelalderen til i dag med en forkjærlighet for barokkmusikk og nyskrevet musikk. De tar sikte på å presentere innspilleren i en helt ny kontekst og samarbeider derfor med unge talentfulle komponister fra Skandinavia og Europa for å utvikle innspillerenes repertoar og uttrykksmuligheter. Woodpeckers har opptrådt på festivaler som Stockholm Early Music Festival og representert Skandinavia på REMA Show -saken i Portugal, som ble spilt inn av TV -kanalen Mezzo og sendt på både TV og radio i hele Europa. Alle medlemmer har også profilert seg som vinnere og prisvinnere på internasjonale konkurranser, og de opptrer regelmessig rundt om i verden. Med programmet «Kvittrande Klanger» har de turnert med skolekonserter rundt om i Sverige og Norge og inspirert tusenvis av barn.

Woodpeckers består av:

Pernille Petersen

Caroline Eidsten Dahl 

Katarina Widell 

Kate Hearne 


Steven Devine har en travel karriere som ensembleleder og tangentspiller. Han leder og spiller med Orchestra of the Age of Enlightenment, The Gonzaga Band, The Mozartists og opptrer regelmessig med mange andre grupper rundt om i Europa. Han har spilt inn over 30 CD-er med forskjellige utøvere og gjort seks soloinnspillinger. Innspillingen av Bachs Goldberg Variations (Chandos Records) har fått svært rosende omtale – blant annet i Gramophone,  som beskriver den som «blant de beste». De komplette cembalo-verkene til Rameau (Resonus) har mottatt femstjerners anmeldelser fra BBC Music Magazine.


Thomas C. Boysen (1970) er født inn i en musikalsk famile med flere profesjonelle musikere. Han studerte kalssisk gitar ved Norges Musikkhøgskole og lutt ved konservatoriet i Trossingen i Tyskland med professor Rolf Lislevand. Han er i dag en mye benyttet solist og akkompagnatør for flere av verdens ledende ensembler og uttøvere som Balthasar-Neumann-Ensemble, Collegium Vocale – Gent, Armonico Tributo Austria, Le Poème Harmonique, Akademie für Alte Musik – Berlin, Freiburgwe Barockorchester, Emma Kirkby, Rolf Lislevand og Paolo Pandolfo. Han underviser i lutt ved konsertvatoriet i Würzburg i Tyskland.


The Orchestra of the Age of Enlightenment (OAE) er et britisk tidligmusikkensemble som gjennom de siste 35 år har etablert seg blant de ledende i Europa. Det ble etablert av en gruppe tidligmusikere som et musikerstyrt ensemble i 1986 og tok navnet sitt fra den historiske perioden på slutten av 1700-tallet som kjernen i repertoaret deres kommer fra. Til daglig holder de til ved Southbank Centre i London, men de er også fast tilknyttet Glyndebourne Festival Opera der de gjør to produksjoner hver sommer, og for øvrig turnerer de verden rundt med ulike dirigenter og solister i tillegg til å gjøre utallige innspillinger. OAEs kunstneriske ledelsen deles mellom fire musikere: Matthew Truscott, Kati Debretzeni, Huw Daniel og Margaret Faultless. OAE har ingen sjefsdirigent, men velger dirigenter etter behov for å ha fleksibilitet til å jobbe med noen av verdens største dirigenter og solister over et bredt spekter av repertoar. Av nåværende faste gjestedirigenter kan nevnes Sir Simon Rattle, Vladimir Jurowski, Iván Fischer, John Butt, Sir Mark Elder og András Schiff.

Til denne produksjonen består ensemblet av:

Steven Devine – ledelse/cembalo
Zoe Brookshaw – sopran
Peter Harvey – bass
Margaret Faultless – 1. fiolin)
Rodolfo Richter – 2. fiolin/bratsj
Martin Kelly – bratsj
Annette Isserlis – bratsj
Jonathan Manson – cello
William Carter – teorbe