KONSERTER

Torsdag 22. oktober kl. 19:00
Det Gamle Biblioteket (Deichman) – Hovedsalen

ÅPNINGSKONSERT: ALL ABOUT LOVE!

Monteverdi, Dowland, Morley og Purcell

Det Norske Solistkor
Ledelse/cembalo: Mariangiola Martello

Tenorsolist: Jan van Elsacker
Musikere fra Barokkanerne

Mens koronaen i år har utfordret våre mellommenneskelige forbindelser til bristepunktet lar vi kjærligheten flyte fritt på årets åpninsgkonsert av Oslo Early. En italiensk tidligmusikkekspert møter Norges ledende vokalensemble og en av verdens beste tenorer i sitt fag til mestermøte i pasjonert musikk av mestere som Monteverdi, Dowland. Morley og Purcell. Med seg har de musikk om forelskelse, levd kjærlighet, tårer og ikke minst «den søte død»


Fredag 23. oktober kl. 18.00
Det Gamle Biblioteket (Deichman) – Musikksamlingen

“If music be the food of love..”

En konsert med Bislet Barokk

Bli med på en reise til “the Fairest isles” og la to av britisk barokks største komponister belære deg litt om kjærlighetens veier. Når John Dowland beskriver hvordan “Time stands still” når man er forelsket, svarer Purcell, nesten hundre år senere, med å stille spørsmålet “If love´s a sweet passion, why does it torment?” – reisen vil altså by på både gravalvorlig melankoli og ekstatisk glede, men en ting er sikkert: “If music be the food of love, play on!”.

Program:

Henry Purcell, Z. 379: “If music be the food of love”

Henry Purcell, King Arthur, Z. 628: “Fairest isles”

John Dowland,The Third and Last Booke of Songs or Aires: “Time stands still”

John Dowland, The Second Booke of Songs: “Disdain me still”

John Dowland, The First Booke of Songs: “Awake sweet love”

Henry Purcell, The Fairy Queen, Z. 269: “If love´s a sweet passion”

Henry Purcell, The Fairy Queen, Z. 269: “Epithalamium: Thrice happy lovers”

Henry Purcell, The Fairy Queen, Z. 269: “The Plaint: O let me weep”

Middelalderballade og Monteverdi (eget arr.): “Villemand og Magnhild møter Orfeo og Euridice”


Fredag 23. oktober kl. 20.00
Det Gamle Biblioteket (Deichman) – Foredragssalen
Arne Garborgs plass 4, 0179 Oslo

Det er 250 år siden Beethoven ble født, og musikken hans står sterkere enn noensinne. På Oslo Earlys feiring av Beethoven’s 250 års-jubileum forener vi Norges store talen på historiske klaverer, Emil Duncumb, med den lyriske tenoren Ander Jerker Dahlin.  Sammen gir de oss en liten reise i Beethovens musikk og andre samtidige komponister som Schubert og Mozart. Når man fremfører Beethoven på et Graf-flygel fra Beethovens tid, antar musikken helt andre konturer enn på et moderne Steinway. Man hører for eksempel hvordan Beethoven bringer instrumentet til bristepunktet på en helt annen måte enn på et moderne flygel.

Anders Jerker Dahlin – tenor

Emil Duncumb – Graf-flygel

Program

Ludvig van Beethoven (1770-1827)

«Zartliche Liebe» (WoO 123)

Allegro fra Sonate op 10 nr 2

«Resignation» (WoO 149)

Allegretto og Presto fra Sonate op 10 nr 2

«Adelaide» Op. 46

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)

8 Variasjoner: «Ein weib ist das herrlichste ding»

Franz Schubert (1797 – 1828)

Impromptu i Gess dur D. 899 nr. 3

Ludvig van Beethoven

«An die ferne Geliebte» op. 98


Lørdag 24. oktober kl 12:00, 12:30, 13:30 og 14:00
Det Gamle Biblioteket (Deichman) og Margaretakyrkan

Med Vandrerkonserter arrangerer Oslo Early en musikkens «natursti» med flere mini-konserter som «poster» i og rundt Gamle Deichman bibliotek. Inspirert av korona-restriksjonene er dette et fleksibelt konsert-konsept som enkelt tilpasses de rådende regler for publikumsantall. Sammen med Barokkanerne og WOF – sangerne Tone Wik, Torunn Østrem Ossum og Linn Andrea Fuglseth, skaper vi en «happening» der publikum bokstavelig talt blir invitert inn i disse rommene.

POST 1: Fanfaremusikk og publikum ønskes velkommen under «Triumfbuen»

Messingensemble ledet av Mark Bennett ønsker velkommen inspirert av barokkens adelsmenn.

POST 2: Kirkemorgen Bachkantate BWV 84

Sopranen Ditte Marie Bræin og et ensemble fra Barokkanerne bestående av en obo, fem strykere og basso continuo fremfører kantate BWV 84 Ich bin vergnügt mit meinem Glücke.

POST 3: Foredragssalen: Fest på salen og barokkdans på slottet

I Foredragssalen står Barokkanerne til tjeneste for vårt publikum med blokkfløytist Ingeborg Christophersen i spissen. Med dansesatser som herskaper i barokken kunne svinge seg til, vil Elizabeth Svarstad gjenskape de grasiøse bevegelsene som preget den barokke flørten.

POST 4: Sang i stua  – norsk folkemusikk og middelaldermusikk.


Lørdag 24. oktober kl 19:00
Det Gamle Biblioteket (Deichman) – Foredragssalen

AMORE E GUERRA – KJÆRLIGHET OG KRIG.

Dowland – Caccini – Monteverdi

Luttenisten Thomas Boysen og tenoren Jan van Elsacker tar publikum med til både den tidlige italienske barokken og til det Elisabethanske England. I kjærlighetspoesien som danner grunnlaget for luttsangene fra denne perioden blir elskeren ofte fremstilt som en kriger. Musikken byr på store kontraster og er en reise fra forelskelse og håp, til avvisning, tap og total desperasjon. Innimellom sanger av komponister som John Dowland og Guilio Caccini, Claudio Monteverdi og Stefano Landi, byr Boysen på luttmusikk av Piccinini, Kapsberger og John Dowland.

Thomas Boysen – lutt og teorbe

Jan van Elsacker – tenor


Søndag 25. oktober kl. 11.00
Svenska Margaretakyrkan
Hammersborg torg 3

«EJA MITT HJÄRTA» – FESTIVALGUDSTJENESTE MED FOLKEMUSIKK 
Med sang, femstrenget fiolin og cittern byr Isa Holmgren (Sverige), Zosha Warpeha (USA) og Thomas Eriksson (Sverige) på en blanding av folkelige koraler og tradisjonelle melodier, basert på temaet kjærlighet, håp og trøst.

Søndag 25. oktober kl. 13.00
Det Gamle Biblioteket (Deichman) – Hovedsalen
Arne Garborgs plass

UNGBAROKK!

Elever fra Edvard Munch videregående og Oslo Kulturskole, anført av Ingeborg Dalheim, Sindre Beitohaugen og Barokkanerne v/Gunnhild Tønder, Johan Nicolai Mohn og Fredrik Blikeng, fremfører musikk av Monteverdi, Purcell, Rameau, Händel, Zelenka og Bach


Søndag 25. oktober kl. 19.00
Det Gamle Biblioteket (Deichman) – Hovedsalen

ORPHEUS OG HERCULES

Etter 4 dager med musikalsk kjærlighet innen Gamle Deichmans fire vegger er vi kommet til avslutningen av årets Oslo Early. To mytiske personer danner rammen rundt konserten.

Orfeus var barokkens foretrukne helt innen kjærlighet. Han beveget både guder og mennesker med sin vakre sang og reiste til dødsriket for å se sin elskede Euridike.  Vi byr på utdrag av Georg Philipp Telemann opera «Orpheus» mens hos Johann Sebastian Bachs møter vi den unge Hercules, som geleides gjennom livets vanskelige valg i den verdslige kantaten Laßt uns sorgen, laßt uns wachen BWV 213. Et unikt musikkdrama med allegoriske figurer og stort orkester. Noe av det nærmeste Bach noensinne kom en verdslig opera. Som en helhet viser denne konserten barokkmusikkens utrolige klangrikdom kombinert med en subtil dramaturgi og finurlig behandling av teksten.

 

Bjarte Eike – fiolin og kunstnerisk ledelse

Berit Norbakken – sopran

Marianne Beate Kielland – alt

Anders jerker Dahlin – tenor

Halvor Festervoll Melien – bass

Barokkanerne


UTØVERE OG ENSEMBLER

Det Norske Solistkor er et ungt og nyskapende ensemble med en rik historie. Som et av Europas ledende kammerkor leverer de spektakulære konserter i inn- og utland, i konsertsaler og kirker, campingvogner og nedlagte fabrikkhaller. Solistkoret består av 26 håndplukkede, profesjonelle sangere med stor uttrykkskraft som skaper korets egenart. Sammen med sin anerkjente kunstneriske leder Grete Pedersen er koret stadig i utvikling mot å virkeliggjøre ambisiøse kunstneriske mål.

På konsert med Solistkoret kan du få oppleve både nyskrevet musikk, folkemusikk og klassikere i den nordiske og internasjonale korlitteraturen – gjerne i uventede kombinasjoner. Solistkoret har en egen konsertserie og opptrer på ledende festivaler i Norge og internasjonalt. Koret har en rekke kritikerroste plateutgivelser og utmerkelser bak seg.


Den belgiske tenoren Jan van Elsacker begynte som ung gutt å synge i Antwerpens katedralkor. Senere fulgte studier i sang ved byens konservatorium. Etter utdannelsen har Elsacker etablert seg som en av verdens ledende spesialister på vokalmusikk fra 16 og 1700-tallet og brukes i dag som solist i noen av de beste ensemblene innen dette feltet. Han synger med grupper som Collegium Vocale Gent og La Chapelle Royale(Philippe Herreweghe), La Petite Bande (Gustav LeonhardtSigiswald Kuijken),  Anima Eterna (Jos van Immerseel) og forskjellige mindre ensembler.


Christian Kjos(f. 1980) er blant Norges mest aktive cembalister. Etter studier ved Norges musikkhøgskole med Knut Johannessen og Schola Cantorum Basiliensis i Basel, Sveits med Jesper Christensen, har han pleiet frilanstilværelsen som cembalist og continuospiller i flere av landets ledende ensembler og orkestre og vært sentral i kunstneriske råd for Barokkanerne og Norsk Barokkorkester. Christian har medvirket på flere norske CD-utgivelser bl.a. med de to ovennevnte ensembler, Trondheim Barokk, Tine Thing Helset, Tone Wik, Caroline Eidstein Dahl og italienske Ensemble Cordia. Han har også spilt i Concerto Copenhagen (CoCo) ved flere anledninger under ledelse av Alfredo Bernardini. Christian er medlem av det Sveits-baserte Ensemble Meridiana som har vunnet flere førstepriser i internasjonale tidligmusikk-konkurranser og har spilt inn CD på Linn Records og Chandos. Siden 2015 har Christian jobbet med sitt kunstneriske utviklingsarbeid ‘Releasing the ‘Loudie’, harpsichord accompaniment in the G. F. Handel’s continuo cantatas’ på Norges Musikkhøgskole og har dermed utviklet et spesielt forhold til Händel, hans musikk og dens fremføringspraktiske aspekter


Bislet Barokk er et nyoppstartet tidligmusikkensemble bestående av Tomas Laukvik Nannestad, Karin Hannisdal og Victoria Oftestad.

Tomas Laukvik Nannestad (22) er en av Sør-Norges fremadstormende unge klassiske musikere. Med en bakgrunn fra en rekke forskjellige sjangere har han opparbeidet seg både høye tekniske ferdigheter og dyp musikalsk forståelse, som har blitt belønnet med en rekke priser og stipender. Som student ved Norges Musikkhøgskole har Tomas utforsket et bredt repertoar av solostykker og ensemble-musikk, under veiledning av flere anerkjente lærere, som Otto Tolonen (Finland), Ricardo Gallen (Spania) og Eva Beneke (Tyskland).

Karin Hannisdal er en 22 år gammel cellist fra Gamle Oslo. Til vanlig er hun travelt opptatt med sine bachelorstudier ved Norges Musikkhøgskole, med Bjørg Lewis som lærer, i tillegg til å vikariere i Den Norske Opera. Utover dette er hun også å finne både i Ungdommens Barokkorkesters talentprogram og Oslo kvartettseries talentprogram Ung kvartettserie.

Victoria Oftestad er 21 år og går sitt andre år på Det frie Kandidatstudiet på Nmh. Hennes fokus er tidligmusikksang, folkesang og blokkfløyte(r). Victoria har tidligere deltatt på Oslo Early i blokkfløyteorkester, og gikk mange år som elev hos Johan Nicolai Mohn. Nå går hun som elev hos Mona Julsrud, Unni Løvlid og Hans Olav Gorset, og prøver å balansere, samt kombinere tidligmusikk og folkemusikk, og utforske møtepunkter, både historisk og rent musikalsk. Ved siden av studiene er hun fast korist i Oslo Kammerkor, dirigerer barnekor og synger i folkemusikktrioen Rakkarpakk.

Den grunnleggende gleden over samspill og den tiltalende vitaliteten i tidligmusikken er det som har forent disse tre, og vi håper dere kjenner like mye som utøverne, hvor fantastisk denne musikken er!


Anders Jerker Dahlin regnes som en av de fremste lyse tenorer i sin generasjon og jobber jevnlig med dirigenter som Christophe Rousset, Sir John Eliot Gardiner, William Christie, René Jacobs, Mark Minkowski og Philippe Herreweghe. Han er en ettertraktet operasolist med engasjementer som bl.a. tittelrollehaver i Rameau-operaene Zoroastre (i Amsterdam og ved Drottningholm i Stockholm,) og som Castor i Castor et Pollux (Salle Pleyel, Paris) i tillegg til en rekke andre hovedroller i operaer av bl.a. Charpentier, Monteverdi, Lully og Mozart. Han høster også stor internasjonal anerkjennelse som evangelist i Bachs pasjoner. I 2014 ble han tildelt stipend fra Jussi Björlings minnefond.


Hammerklaverspiller/pianist Emil Duncumb har spilt i en lang rekke konserter og festivaler i Norge og utlandet både som solo og som kammermusiker. Høydepunkter inkluderer konserter på Wigmore Hall og King’s Place (London), Universitetets Aula i Oslo, den filharmoniske salen i Ankara i tillegg til Concertgebouw Brugge, der han vant 3 pris i MAfest hammerklaverkonkurransen. Født i England til kroatisk mor og britisk far, kom Emil til Norge da han var 8 år og ble tatt inn på Barratt-Due 4 år senere. Videre har Emil studert på Royal Academy of Music, NorgesMusikkhøgskole, og the Juilliard School der han var mottaker av Irene Diamond stipendet. Emil er særdeles glad i å spille kammermusikk og grunnla i 2016 kammergruppen Pocket Sinfonia. Sammen har de blant annet opptrådt på BBC Radio 3, Oslo Kammermusikkfestival, vunnet publikumsprisen ved St. Martin in the Fields kammermusikkkonkurranse og skal delta (dessverre digitalt) som en av 5 utvalgte ensembler på showcasekonserten på European Early Music Summit i Brussel.


Mark Bennett studerte trompet ved Royal Collge of Music med Michael Laird som lærer hvor han også mottok Royal College Brass prize før han så ble fascinert av naturtrompeten. Han er i dag en av de mest benyttede barokktrompetistene i Europa og hele sju innspillinger av Bachs Brandenburgerkonsert nr. 2 på samvittigheten. Han har lenge vært fast medlem i de ledende britiske tidligmusikkensemblene The English Concert, Baroque Brass of London, Orchestra of the Age of Enlightenment og The English Baroque Soloists, og han har samarbeidet med dirigenter som Franz Bruggen , Sir Roger Norrington, William Christie, Ton Koopman, Christopher Hogwood, Philippe Herreweghe, og Sir John Eliot Gardiner. Mark Bennett var mellom 1990 og 2000 professor i barokktrompet ved Royal College of Music i London.


Sopranen Ditte Marie Bræin kommer fra en av Norges eldste musikerslekter og har sin utdannelse fra Norges Musikkhøgskole, hvor hun studerte under veiledning av Mona Julsrud, Svein Bjørkøy og Randi Stene. I de senere årene har hun utforsket sin stemme med den danske sangpedagogen Susanna Eken. Ditte har gjort seg bemerket som en av de mer allsidige og interessante unge sangerne i Norge, og er ettertraktet både som ensemblesanger og solist. Ditte har opparbeidet seg bred erfaring innen barokk-, wienerklassisk og samtidsmusikk. Hun har ved flere anledninger sunget i både inn- og utland med det norske samtidsensemblet asamisimasa, med tidligmusikkensemblet Barokkanerne, og med DR Vokalensemblet under ledelse av Marcus Creed. Hun medvirker på en rekke CD- innspillinger, blant andre med Det Norske Solistkor under ledelse av Grete Pedersen, hvor hun siden høsten 2012 har vært fast sanger. Ditte har også medvirket i filmmusikk av Marcus Paus.


Blokkfløytisten og cembalisten Ingeborg Christophersen er en av Norges mest lovende unge musikere. Med en forbløffende virtuositet og musikalitet presenterer hun blokkfløyter i alle størrelser på en måte de færreste visste var mulig. Ingeborg vekker publikums begeistring med sin store formidlingsevne og har en omfattende internasjonal konsertvirksomhet. Hun er solist på Barokkanernes to siste CD-utgivelser; Totally Telemann fra 2014 og Recordare Venezia fra 2016. Begge har blitt svært godt mottatt av både presse og publikum. Ingeborg mottok Norsk Tonekunstnersamfunds ærespris ”Årets Musiker” i 2003 og har vunnet Ungdommens Musikkmesterskap flere ganger. Høsten 2013 var hun en av fire nominerte til Statoils millionstipend for klassiske musikere. I 2012 ble Ingeborg tildelt Statens Kunstnerstipends toårige arbeidsstipend for yngre og nyetablerte kunstnere. Ingeborg har blant annet mottatt støtte fra Fegerstens stiftelse, Jansons legat og Fondation Idella.


Elizabeth Svarstad er utdannet danser fra Den norske balletthøyskole og har nordisk mastergrad i dansevitenskap (NOMADS) fra NTNU. Hun har doktorgrad i dansevitenskap fra Institutt for musikk ved NTNU (2018). Svarstad har studert barokkdans i Frankrike, England og USA og er Norges fremste spesialist i barokkdans og tidlig dansehistorie. Hun er en etterspurt kunstner, pedagog, foredragsholder og skribent og har medvirket som danser og koreograf i operaproduksjoner, danseforestillinger, konserter, skoleforestillinger og TV-produksjoner. Hun har samarbeidet med en lang rekke anerkjente tidligmusikkensembler, blant annet Barokkanerne, Norsk barokkorkester, Concerto Copenhagen, Höör Barock, Oslo Circles, Paulus Barokk, Stavanger barokk, Trondheim barokk, Ensemble Zimmermann, Christian IV Consort og Ensemble Freitoff. Hun har hatt kunstneriske oppdrag ved blant annet Det kongelige hoff, Den Norske Opera og Ballett, Riksscenen, Det Norske Teateret, Trøndelag teater, Akershus festning, Eidsvoll 1814, Rikskonsertene og Den kulturelle skolesekken. Festivalopptredener inkluderer Stockholm Early Music Festival, Festival Musique de Baroque de Sarrebourg, Valle Baroque, Copenhagen Opera Festival, Barokkfest i Trondheim, Olavsfestdagene, Oslo Operafestival og Stavanger internasjonale kammermusikkfestival.


Sopranen Tone Wik har etter endt utdanning ved Norges musikkhøgskole fordypet seg i repertoar fra barokken, blant annet gjennom studier i Nederland. Hun har sunget en rekke konserter i inn og utland, med flere av de etablerte tidligmusikkensemblene og utgitt tre solo-innspillinger på 2L og Lawo Classics. Konserter og innspillinger er omtalt i magasiner som: Gramophone, BBC Music Magazine, The New York Times, Metropolitan Opera News m fl. Tone Wik er også en aktiv ensemblesanger, kordirigent og pedagog. I 1996 startet hun Steinerskolens Jentekor og ble i 2018 tildelt prisen Årets Barnekordirigent av Ung i Kor.


Linn Andrea Fuglseth er utdannet sanger og lektor i musikk ved Norges Musikkhøgskole og Guildhall School of Music & Drama i London. Hun startet vokalgruppen Trio Mediæval i 1997. Trioen har fått internasjonal anerkjennelse for sine fremførelser av middelalder- og samtidsmusikk, og ble nominert til både Spellemannpris og Grammy Award for sin ECM- utgivelse Folk Songs. I tillegg til arbeidet i Trio Mediæval, har Fuglseth ledet Bolteløkka Jentekor i Oslo siden 2004, og ble kåret til Årets Barnekordirigent i 2014 av Ung i Kor.


Torunn Østrem Ossum er utdannet barnehagelærer og arbeider for tiden som pedagogisk leder i en barnehage. Ossum har vært aktiv i en rekke kor og ensembler, og var fast medlem i Trio Mediæval i femten år. Med trioen har hun turnert verden rundt, og sunget på scener både i Carnegie Hall, Wigmore Hall og Kennedy Center. I 2007 var Trio Mediæval festspillmusikere for Festspillene i Bergen med seks konserter. Med trioen har Ossum også turnert for Rikskonsertene og Den kulturelle skolesekken i en årrekke.


Den belgiske tenoren Jan van Elsacker begynte som ung gutt å synge i Antwerpens katedralkor. Senere fulgte studier i sang ved byens konservatorium. Etter utdannelsen har Elsacker etablert seg som en av verdens ledende spesialister på vokalmusikk fra 16 og 1700-tallet og brukes i dag som solist i noen av de beste ensemblene innen dette feltet. Han synger med grupper som Collegium Vocale Gent og La Chapelle Royale(Philippe Herreweghe), La Petite Bande (Gustav LeonhardtSigiswald Kuijken),  Anima Eterna (Jos van Immerseel) og forskjellige mindre ensembler.


Thomas C. Boysen (1970) er født inn i en musikalsk famile med flere profesjonelle musikere. Han studerte kalssisk gitar ved Norges Musikkhøgskole og lutt ved konservatoriet i Trossingen i Tyskland med professor Rolf Lislevand. Han er i dag en mye benyttet solist og akkompagnatør for flere av verdens ledende ensembler og uttøvere som Balthasar-Neumann-Ensemble, Collegium Vocale – Gent, Armonico Tributo Austria, Le Poème Harmonique, Akademie für Alte Musik – Berlin, Freiburgwe Barockorchester, Emma Kirkby, Rolf Lislevand og Paolo Pandolfo. Han underviser i lutt ved konsertvatoriet i Würzburg i Tyskland.


Isa Holmgren, Zosha Warpeha og Thomas Eriksson møttes gjennom studier ved henholdsvis Högskolan för Scen och Musik i Göteborg og Norges Musikkhøgskole. De er forankret i både den tradisjonelle folkemusikken fra Sverige og Norge, kunstmusikk og improvisasjon.
Isa og Zosha er tilknyttet masterprogrammet ved Norges Musikkhøgskole og Thomas er frilansmusiker i Oslo

Bjarte Eike studerte ved Griegakademiet i Bergen, Norge og med Richard Gwilt i London. Han har vært Artist in residence på festivaler for tidlig musikk, klassisk musikk, folkemusikk, eksperimentell musikk og jazz, deltatt i et stort antall plateinnspillinger og underviser for tiden barokkfiolin på Norges musikkhøgskole i Oslo og ved Musikkonservatoriet i København. Som kunstnerisk leder for Barokksolistene har han skapt nye og innovative konsepter, og som freelance fiolinist fortsetter han å utforske alternative måter å nærme seg klassisk musikk på. Selv om hans musikalske grunnlag er grundig forankret i historisk fremføringspraksis, liker han å inkludere andre kunstneriske aspekter i sine konserter. Med økende interesse fra europeiske og amerikanske ensembler og orkestre inviteres han stadig som orkesterleder og dirigent.


Berit Norbakken tilhører eliten blant våre sopraner. Etter avsluttet diplomstudium ved Norges Musikkhøgskole vant hun i 2006 Rikskonsertenes prestisjefylte konkurranse INTRO-klassisk. Dette ledet blant annet til et tett samarbeid med Bjarte Eike og Barokksolistene. I tillegg til å være en hyppig brukt solist i oratorier, pasjoner og messer, har hun gitt flere solokonserter ved de tyngste festivalene i Norge. De siste årene har hun også sunget opera med stor suksess, senest i en scenisk nyproduksjon av Johannespasjonen av Bach, regissert av Calixto Bieito, ved Theatro Arriaga i Bilbao. Hun har utviklet et nært samarbeid med Juanjo Mena, som hun har jevnlige engasjementer med. Hun er stadig solist med ledende orkestre og dirigenter i de største konserthus, som Sydney Opera House og Tokyo Opera City Hall, og hun jobber jevnlig med dirigenter som Robert King, Daniel Reuss, Erik Nielsen, Mikhael Pletnev, Andreas Spering, Olof Boman og Ottavio Dantone.


Marianne Beate Kielland er en av Norges fremste tidligmusikkutøvere. Magasinet Gramophone skriver: «The mezzo-soprano is quite outstanding: strong, firm, sensitive in modulations, imaginative in her treatment of words, with a voice pure in quality, wide in range and unfalteringly true in intonation.» Hun har studert ved Norges Musikkhøgskole under Svein Bjørkøy, og også med Oren Brown og Barbara Bonney. Hun er i dag etablert som en av Skandinavias fremste sangere, og opptrer jevnlig på konsertscenene i Europa og Japan under dirigenter som Phillippe Herreweghe, Fabio Biondi, Jordi Savall, Rinaldo Alessandrini, Christophe Rousset, Marc Minkowski og Masaaki Suzuki. Kielland ble i 2012 nominert til Grammy innen kategorien «Best Vocal Classical Album» for sin CD-utgivelse Veslemøy Synskav Olav Anton Thommessen, og har med denne og opp mot 30 andre innspillinger samt utstrakt konsertvirksomhet, befestet seg som en bemerkelsesverdig interpretør av repertoar fra barokken helt fram til vår tids musikk.


Anders Jerker Dahlin regnes som en av de fremste lyse tenorer i sin generasjon og jobber jevnlig med dirigenter som Christophe Rousset, Sir John Eliot Gardiner, William Christie, Rene Jacobs, Mark Minkowski og Philippe Herreweghe. Han er en ettertraktet operasolist med engasjementer som bl.a. tittelrollehaver i Rameau-operaene Zoroastre (i Amsterdam og ved Drottningholm i Stockholm,) og som Castor i Castor et Pollux (Salle Pleyel, Paris) i tillegg til en rekke andre hovedroller i operaer av bl.a. Charpentier, Monteverdi, Lully og Mozart. Han høster også stor internasjonal anerkjennelse som evangelist i Bachs pasjoner. I 2014 ble han tildelt stipend fra Jussi Bjørlings minnefond.


Halvor F. Melien har på kort tid etablert seg som en av Norges fremste sangere og er i dag en etterspurt baryton som opptrer jevnlig i Skandinavia, Europa og Asia. Han har jobbet med tidligmusikkspesialister som Paul Agnew, Fabio Biondi, Alessandro De Marchi og Andrew Lawrence-King, og han er en allsidig sanger med et omfattende repertoar innen opera, oratorier, messer, kantater og sangsykluser. Han har sunget med internasjonale topporkestre, som BBC Philharmonic, Concertgebouw Kamerorkest, Les Talens Lyriques, Danmarks Radios Symfoniorkester, Festival de Paques Aix-en-Provence og Ho-Chi-Minh City Symphony Orchestra, i tillegg alle de norske symfoniorkestrene og ensembler som Det Norske Kammerorkester, Barokkanerne, Trondheimsolistene og Oslo Sinfonietta. Han har også vært ansatt i solistensemblet ved Den Norske Opera og er jevnlig engasjert som solist på operascenener, i kirkemusikalsk sammenheng, samt i små besetninger. Spesielt er han anerkjent for sine Bach-tolkninger. Videre har Melien urfremført og spilt inn nye verk av komponister som Ørjan Matre, Knut Vaage og Øyvind Måland. Den tyske liedsjangeren, fra Schubert og Schumann via Mahler til Webern, er også en viktig del av hans virksomhet.


Barokkanerne (Norwegian Baroque Ensemble) er en fusjon av Norsk barokkorkester og Barokkanerne som begge ble grunnlagt på slutten av 1980-tallet som de aller første selvstendige profesjonelle barokkorkestrene på originalinstrumenter i Skandinavia. I over 30 år har de vært grunnpilarene i oppbyggingen av et norsk tidligmusikkmiljø med konsertserier i Oslo, turneer i inn- og utland, utallige festivalopptredener, og et kontinuerlig arbeid for kompetansehevingen innenfor tidligmusikk blant unge, studenter, amatører og profesjonelle.