Lørdag 26. oktober kl 18.00
Marmorsalen – Sentralen

DIALEKTER OG DIALOGER.

En konsert med topputøvere av fransk barokkmusikk og samtidig en danseforestilling med ny koreografi basert på barokkens estetikk og teknikk.

Nordic Baroque Dancers: Valerie Lauer og Noah Hellwig
Ensemblet Ritratto dell’Amore ledet av cellisten Tormod Dalen.

Koreografier skapt i det 17. og 18. århundre kalles i dag «barokkdans», men navnet blir også brukt på moderne koreografier basert på barokkens estetikk og teknikker. I stykket Les Caractères de la Danse basert på komponisten Jean-Féry Rebels musikk, har Nordic Baroque Dancers invitert den franske barokkdansspesialisten Marie-Geneviève Massé til å arbeide med forskjellige former for koreografi. Resultatet er en slags ode til naturen, en fabel hvor hver danseform oppleves som en drømmeaktig tilstand med inspirasjon fra dyreriket. I sitt stykke Récréation, skapt rundt Jean-Marie Leclairs Deuxième récréation de musique, utforsker Valerie Lauer og Noah Hellwig barokkdansen på en mer improvisatorisk og abstrakt måte. «Resultatet kallar vi en off-barock-koreografi, bestående av omplaceringar i kroppen och i rummet, improvisationer, spelregler, inre rörelseupplevelser och uppförstoringar av olika beståndsdelar. Grundtekniken är barock, men inspirationen och metoderna är här och nu.»
François Couperins monumentale La Françoise inneholder essensen av den franske musikkens «ekteskap» mellom musikk og dans, brakt til live av noen av de fremste utøverne innen fransk tidligmusikk i dag. Slik blir Dialects/Dialogues en palett av ulike koreografiske dialekter, som bringer den franske barokkens musikalitet og bevegelsesverden inn i vår samtid, og gir oss et øyeblikksbilde av hva barokkdansen kan bety i dag.

Nordic Baroque Dancers er et Sverige-basert dansekompani, grunnlagt i 2007 av Karin Modigh. Det består av medlemmer med ulik bakgrunn og arbeidserfaring fra ulike dansegrener, men med et høyt nivå av spesialisering i dans fra 17. og 18. århundre. Ved å samarbeide med ulike koreografer i forskjellige sammenhenger og tilpasse teamet til hvert prosjekt, søker kompaniet å utvide perspektivet og synet på hva barokkdans er og kan være. Uansett om produksjonene er basert på et en gjennomført historisk koreografi eller et moderne uttrykk hvor barokkestetikken er et slags utgangspunkt, er arbeidet drevet av overbevisningen om at dansekunsten fra barokken har en egenverdi, uavhengig av sin historiske kontekst.

Ritratto dell’Amore er en Paris-basert gruppe tidligmusikere ledet av cellisten Tormod Dalen. Med ønske om å gi blåse liv i europeisk musikk fra 16 og 1700-tallet antyder samtidig navnet «Ritratto dell’Amore», som er hentet fra Couperins «Noveaux Concerts», ensemblets franske tilknytning. Gruppen teller noen av de beste franske utøverne på sitt felt:

Ritratto dell’Amore, cello og kunstnerisk ledelse: Tormod Dalen

Ritratto dell’Amore, barokkfiolin:Alice Piérot

Ritratto dell’Amore, barokkfiolin: Tami Troman

Ritratto dell’Amore, traverso: Alexis Kossenko

Ritratto dell’Amore, cembalo: Stéphane Fuget