KONSERTER

Onsdag 23. oktober kl. 19:00
Åpningskonsert i Kulturkirken Jakob

Dans! – Virtuose Valdres møter Versailles.

Barokkanerne – Norwegian Baroque Ensemble
Ledelse/fiolinsolist: Kati Debretzeni

Hardingfelesolist: Ragnhild Hemsing
Barokkdans: Elizabeth Svarstad
Folkedans: Ulf-Arne Johannessen  (Frikar)
Regi: Kari Anne Vadstensvik Bjerkestrand
Åpningstale: Terje Nordby (NRK P2 – Mytekalenderen/Tramteateret)

I barokken var det å kunne danse regnet som noe helt essensielt for både hoffmennesket og bonden, og satsene i barokksuitene var ofte basert på typiske danser som allemande, courante, sarabande, gavotte, bouree og gigue. I åpningskonserten møtes norsk folkedans og barokkdansen i en imaginær dansesuite spesielt satt sammen for anledningen: Lully, Marais og Purcell spiller opp mot Valdres-springar og «lausdans» fra Hallingdal.  Barokkdanser Elisabeth Svarstad har full oversikt over historisk dans og inviterer med seg folkedanser Ulf-Arne Johannessen fra kompaniet «FRIKAR». Barokkanerne blir ledet av John Eliot Gardiners faste konsertmester, Kati Debretzeni, som spiller opp i «battle» med virtuose Ragnhild Hemsing på hardingfele.


Torsdag 24. oktober kl. 19.30
Lindemansalen, Norges Musikkhøgskole
Slemdalsveien 11, Oslo

Händel på vei til stjernene

Eksperimenter fra en ung komponists laboratorium

CHRISTIAN KJOS: cembalo
RACHEL REDMOND og DITTE MARIE BRÆIN: sopran

I denne konserten hører vi musikk skrevet tidlig i karrieren til Georg Friedrich Händel. Barokkanernes cembalist, Christian Kjos, er stipendiat ved Norges Musikkhøgskole og har et kunstnerisk forskningsprosjekt viet akkompagnementet i Händels italienske kammerkantater med generalbassakkompagnement. I denne konserten utforsker han de musikalske mulighetene som ligger i et cembaloakkompagnement som tar en mer aktiv rolle kammermusikalsk så vel som kompositorisk enn det som er vanlig blant de fleste av dagens utøvere. Med seg har han sopranen Rachel Redmond som ga publikum hakeslepp da hun sang med Barokkanerne i april 2019 og den unge fremadstormende sopranen Ditte Marie Bræin.


Fredag 25. oktober kl. 19.00
Svenska Margaretakyrkan
Hammersborgs torg 8, 0169 Oslo

HURRA FOR HAUGSAND!

50-årsjubileum for cembaloens nestor og mester.

Cembalisten, organisten, ensemblelederen og instrumentbyggeren Ketil Haugsand er en av Norges mest meritterte tidligmusikere. Han debuterte i Universitetets aula i 1969 og Oslo Early inviterer til festkonsert, hvor han i tillegg til cembalo, også skal traktere Margaretakyrkans barokkorgel, en Silberman-kopi som ble innviet i 2017.  Vi har bedt ham om å spille det fineste og beste repertoaret han kjenner og Ketil byr på: Johann Sebastian Bach, Louis Marchand, Jean-Henry d’Anglebert og Antoine Forqueray. 

Program:

Jean-Henry d’Anglebert: Prèlude non mesure ré mineur  (1689)
Louis Marchand: Suite ré mineur – du 1ére livre (1702)
Antoine Forqueray: Pieces de Viole mises en Pieces de Clavecin (1746)

Pause

Johann Sebastian Bach:
Toccata e-moll, BWV 914,
Koral-forspill – Nun komm’ der Heiden Heiland
Fughetta super – Dies sind die heil’gen zehn Gebot, Wir glauben all’ an einen Gott
Vor deinen Thron tret’ ich hiermit BWV 668
Piece d’Orgue (Fantasie G-Dur) BWV 572


Lørdag 27. oktober kl. 13.00
Sentralen – Vinterhagen
Øvre Slottsgate 3, Oslo

Barokk lunsj

Masterstudent i cembalo, Miquel Espinoza ved Norges Musikkhøgskole samler sine medstudenter til en uhøytidelig kaffekonsert.


Lørdag 26. oktober kl 18.00
Marmorsalen – Sentralen

DIALEKTER OG DIALOGER.

En konsert med topputøvere av fransk barokkmusikk og samtidig en danseforestilling med ny koreografi basert på barokkens estetikk og teknikk.

Nordic Baroque Dancers: Valerie Lauer og Noah Hellwig
Ensemblet Ritratto dell’Amore ledet av cellisten Tormod Dalen.

Koreografier skapt i det 17. og 18. århundre kalles i dag «barokkdans», men navnet blir også brukt på moderne koreografier basert på barokkens estetikk og teknikker. I stykket Les Caractères de la Danse basert på komponisten Jean-Féry Rebels musikk, har Nordic Baroque Dancers invitert den franske barokkdansspesialisten Marie-Geneviève Massé til å arbeide med forskjellige former for koreografi. Resultatet er en slags ode til naturen, en fabel hvor hver danseform oppleves som en drømmeaktig tilstand med inspirasjon fra dyreriket. I sitt stykke Récréation, skapt rundt Jean-Marie Leclairs Deuxième récréation de musique, utforsker Valerie Lauer og Noah Hellwig barokkdansen på en mer improvisatorisk og abstrakt måte. «Resultatet kallar vi en off-barock-koreografi, bestående av omplaceringar i kroppen och i rummet, improvisationer, spelregler, inre rörelseupplevelser och uppförstoringar av olika beståndsdelar. Grundtekniken är barock, men inspirationen och metoderna är här och nu.»
François Couperins monumentale La Françoise inneholder essensen av den franske musikkens «ekteskap» mellom musikk og dans, brakt til live av noen av de fremste utøverne innen fransk tidligmusikk i dag. Slik blir Dialects/Dialogues en palett av ulike koreografiske dialekter, som bringer den franske barokkens musikalitet og bevegelsesverden inn i vår samtid, og gir oss et øyeblikksbilde av hva barokkdansen kan bety i dag.


Søndag 27. oktober kl. 11.00
Svenska Margaretakyrkan
Hammersborg torg 3

Festivalgudstjeneste

Høymesse i Margaretakyrkan med noen av Oslo Earlys festivalmusikere


Søndag 27. oktober kl. 14.00
Marmorsalen – Sentralen
Nedre Slottsgate 1, Oslo

UngBarokk!

Barokkanerne anført av Walter Reiter og Elizabeth Svarstad har hatt kammermusikkprosjekt med unge musikere fra NOR59.

Vi har hatt fokus på festivaltemaet dans og spiller dansesatser fra renessansen og frem til klassisismen som bransle, gaillard, menuett og courante som ungdommene samtidig har lært seg trinnene til. Hver kammergruppe har i utganspunktet en «continuo-gruppe», dvs et bass og et akkordinstrument. Unge pianister har fått bryne seg på cembalospill hvor de har fått instruksjon i å spille besifring etter en basslinje, dvs. ekte bassocontinuo akkompagnement.


Søndag 27. oktober kl. 19.00
Svenska Margaretakyrkan

KALEVALA – VERDENS FØDSEL

Mezzo: Virpi Räisänen
Folkesanger: Taito Hoffrén
FiBO – Finsk Barokkorkester

Hva har Orfeus, sønn av Apollon som giftet seg med Euridike og som forgjeves forsøkte å hente henne i dødsriket til felles med Väinämöinen, hovedpersonen i det finske nasjonaleposet Kalevala? I avslutningskonserten på Oslo Early 2019 lar vi Finsk Barokkorkester og sangerne Virpi Räisänen og Taito Hoffrén forsøke å besvare dette spørsmålet. Väinämöinen skal ha vært sangens og poesiens gud, hatt en magisk stemme og står sentralt i verdens fødsel, mens Orfeus ofte symboliserer den udødelige og romantiske kjærligheten. Begge kan fortrolle bekker, steiner og trær og begge spiller på lyre – eller den finske varianten, kantele. I denne konserten vil finske barokkmusikere og folkemusikere sette Orfeus og Väinämöinen opp mot hverandre når finsk folkemusikk møter barokkmusikk fra det tidlige 1600-tallets Italia, av komponister som Monteverdi, Strozzi, Castello, Cima og Frescobaldi.

 

Program
Maailman synty – verdens fødsel (runesang akkompagnert av kantele)
Enrı́quez de Valderrábano (n. 1500-1557): Discantar
Tarquinio Merula (1595-1665): Canzonetta spirituale sopra la Nanna
Marian virsi – Marias sang (runesang akkompagnert av ensemblet)
Trad: Taklax gee
Trad: Yxi kaunis papillinen polska
Barbara Strozzi (1619-1677): L’Eraclito amoroso
Trad: Lippa (Karelisk danselåt)
Marco Uccellini (ca. 1603-1680): Aria Quinta sopra la Bergamasca 1642)
Trad: Piilotanssi (Karelisk danselåt)

Claudio Monteverdi (1567-1643): Favola in Musica – Toccata & Prologo
(fra operaen L’Orfeo, 1607)

Laululle lähtiessä – musikkens kraft (runesang akkompagnert av ensemblet)
Trad: Mäkelääsen tulomarssi (Elias Tallarin mukaan)
Claudio Monteverdi: Si dolc’è il tormento
Laulua lopettaessa – når sangen avsluttes (runesang akkompagnert av ensemblet)
Tarquinio Merula (ca1594 – 1665): Ciaccona
Trad: Pinnin polska
Trad: Nuoren vaimon speli


UTØVERE OG ENSEMBLER

Kati Debretzeni ble født i Transilvania, men utvandret til Israel som 15-åring. I 2000 ble hun utnevnt som konsertmester i English Baroque Soloists, og man kan høre henne spille i flere av John Eliot Gardiners CD-utgivelser fra hans Bach Cantata Pilgrimage. I 2008 overtok hun konsertmesterstillingen i Orchestra of the Age of Enlightenment og har siden jobbet med blant andre Ivan Fischer, Roger Norrington, Robin Ticciati og Trevor Pinnock. Kati har gjort mange kammermusikkinnspillinger med Florilegium (Chanel Classics), Ricordo (Linn Records), Trio Goya (Chandos) og hun er solist og leder på «Totally Telemann» – Barokkanernes CD fra 2015 (LAWO). Hun medvirker som solist i to versjoner av Bachs Brandenburgerkonserter: med The European Brandenburg Ensemble under ledelse av Trevor Pinnock (Gramophone Award 2007) og i English Baroque Soloists live-innspilling fra 2008. Hun har ledet ulike ensembler i Israel, Polen, Norge, på Island og i Storbritannia, og hun underviser barokkfiolin ved det Kongelige Konservatoriet i Haag


Ragnhild Hemsing er en allsidig artist. Hun har dype røtter i folkemusikktradisjonen og samtidig hele seg plantet i den klassiske musikken med fiolinopplæring siden 5-års alder, studier ved Barratt Due Musikkinstitutt og solistopptredener med Bergen filharmonien, Trondhjem symfoniorkester, Oslo Filharmonien samt symfoniorkestre i Danmark, Russland, Italia og USA. I hjembygden Valdres har hun sammen med sin søster, Eldbjørg, startet den populære Hemsingfestivalen og i 2018 mottok hun Hilmar Alexandersen musikkpris for nettopp å ha klart på en «framifrå måte» å løfte frem folkemusikken og hardingfela samtidig med å dyrke en karriere som klassisk fiolinist.


Elizabeth Svarstad er utdannet danser fra Den norske balletthøyskole og har nordisk mastergrad i dansevitenskap (NOMADS) fra NTNU. Hun har doktorgrad i dansevitenskap fra Institutt for musikk ved NTNU (2018) med avhandlingen “Aqquratesse i alt af Dands og Triin og Opførsel:” Dans som sosial dannelse i Norge 1750–1820. Doktorgradsprosjektet var en del av det tverrfaglige forskningsprosjektet pArts–Performing Arts between Dilettantism and Professionalism. Music, Theatre and Dance in the Norwegian Public Sphere, som var støttet av Norges forskningsråd.

Svarstad har studert barokkdans i Frankrike, England og USA og er Norges fremste spesialist i barokkdans og tidlig dansehistorie. Hun er en etterspurt kunstner, pedagog, foredragsholder og skribent og har medvirket som danser og koreograf i operaproduksjoner, danseforestillinger, konserter, skoleforestillinger og TV-produksjoner. Hun har samarbeidet med en lang rekke anerkjente tidligmusikkensembler, blant annet Barokkanerne, Norsk barokkorkester, Concerto Copenhagen, Höör Barock, Oslo Circles, Paulus Barokk, Stavanger barokk, Trondheim barokk, Ensemble Zimmermann, Christian IV Consort og Ensemble Freitoff. Hun har hatt kunstneriske oppdrag ved blant annet Det kongelige hoff, Den Norske Opera og Ballett, Riksscenen, Det Norske Teateret, Trøndelag teater, Akershus festning, Eidsvoll 1814, Rikskonsertene og Den kulturelle skolesekken. Festivalopptredener inkluderer Stockholm Early Music Festival, Festival Musique de Baroque de Sarrebourg, Valle Baroque, Copenhagen Opera Festival, Barokkfest i Trondheim, Olavsfestdagene, Oslo Operafestival og Stavanger internasjonale kammermusikkfestival.


Ulf-Arne Johannessenkommer fra Ål i Hallingdal, et område i Norge kjent for sine viktige bånd til den tradisjonelle musikk- og dansescenen, og har kalt en av de mest berømte dansene til alle: Hallingen. Også kalt «Laus» i Hallingdal (betyr løs). Ulf-Arne danser Halling og har de siste ti årene vært på reise i Norge og rundt om i verden med Alexander Rybak og FRIKAR. I 2009 ble han både nasjonalmester i halling og Springar og i 2017 igjen i Halling. Han er en dyktig utøver på «enrader» (trekkspill) og høsten 2014 ga han ut sitt soloalbum «Einpikkarn’n» med gode anmeldelser. Han har deltatt i flere teaterproduksjoner, inkludert Gösta Berling Saga på Västanå Teater i Sverige og Den lille prinsen på Sogn og Fjordane Teater (Førde, Norge). Siden 2012 har Ulf-Arne vært direktør for Folkemusikkveka på Ål.


Christian Kjos(f. 1980) er blant Norges mest aktive cembalister. Etter studier ved Norges musikkhøgskole med Knut Johannessen og Schola Cantorum Basiliensis i Basel, Sveits med Jesper Christensen, har han pleiet frilanstilværelsen som cembalist og continuospiller i flere av landets ledende ensembler og orkestre og vært sentral i kunstneriske råd for Barokkanerne og Norsk Barokkorkester. Christian har medvirket på flere norske CD-utgivelser bl.a. med de to ovennevnte ensembler, Trondheim Barokk, Tine Thing Helset, Tone Wik, Caroline Eidstein Dahl og italienske Ensemble Cordia. Han har også spilt i Concerto Copenhagen (CoCo) ved flere anledninger under ledelse av Alfredo Bernardini. Christian er medlem av det Sveits-baserte Ensemble Meridiana som har vunnet flere førstepriser i internasjonale tidligmusikk-konkurranser og har spilt inn CD på Linn Records og Chandos. Siden 2015 har Christian jobbet med sitt kunstneriske utviklingsarbeid ‘Releasing the ‘Loudie’, harpsichord accompaniment in the G. F. Handel’s continuo cantatas’ på Norges Musikkhøgskole og har dermed utviklet et spesielt forhold til Händel, hans musikk og dens fremføringspraktiske aspekter


Sopranen Rachel Redmonds begynte sin musikalske karriere i juniorkoret til Royal Scottish National Orchestra før hun studerte ved blant annet Guilhall School of Music an Drama. Hun mottok tidlig flere priser, blant annet Florence Veitch Ibler-prisen. karriere skjøt fart da hun ble invitert til å synge med ensemblet Jardin de voix under ledelse av William Christie og Paul Agnew og debuterte i Lullys opera «Atys».  I dag har hun en omfattende karriere med noen av verdens ledende spesialister på tidligmusikk som William Christie og Les Arts Florissants, John Butt, Jordi Savall og flere andre som solist i operaer og oratorier. Hun opptrer med ensembler som Dunedin Consort, European Union Baroque Orchestra, Les Arts Florissants, Det Norske Kammerorkester, Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, BBC Scottish Symphony Orchestra, Dunedin Consort, Glasgow Chamber Orchestra og flere andre. Rachels stemme har blitt beskrevet som både «strålende» og «silkeaktig» av ledende musikkanmeldere i The Times og The New York Times.


Den fremadstormende sopranen Ditte Marie Bræin har sin utdannelse fra Norges Musikkhøgskole, hvor hun studerte under veiledning av Mona Julsrud, Svein Bjørkøy og Randi Stene. Hun er ettertraktet både som ensemblesanger og solist og har ved flere anledninger sunget i både inn- og utland med det norske samtidsensemblet asamisimasa, med Barokkanerne, med flere av landets symfoniorkestre og med DR Vokalensemblet (Danmark) under ledelse av Marcus Creed. Ditte har vært solist med de fleste domkorene i Norge, og har samarbeidet med dirigenter som Peter Dijkstra, Paul Agnew, Ottavio Dantone og Grete Pedersen. Hun har medvirket på en rekke CD-innspillinger, blant andre med Det Norske Solistkor, hvor hun siden høsten 2012 har vært fast sanger. Ditte ble også tildelt stipend fra Sine Butenschøns Fond for 2017.
I 2019 står blant annet innspilling av Händelkantater med Christian Kjos (cembalo), Matteuspasjonen av Trond H.F. Kverno med Oslo Domkor, H-mollmessen av J.S. Bach med Bodø Domkor og NOSO og Messe i c-moll av W.A. Mozart med Nidaros Domkor og Trondheim Symfoniorkester på programmet.


Ketil Haugsand, professor emeritus ved musikkhøgskolen i Köln, regnes blant vår tids betydelige cembalister og tidligmusikkspersonligheter. Haugsand har opptrådt ved prestisjetunge festivaler i Europa, U.S.A., Israel, Japan og Korea både som solist, i kammermusikalsk sammenheng og som leder av Barokkanerne, Norsk Barokkorkester, Stavanger Symfoniorkester, Lyra Baroque Orchestra, the Arte Real Ensemble og ved Komischer Oper Berlin.
Hans CD-innspillinger med verker av Johann Sebastian Bach, Jean-Babtiste Antoine Forqueray, Jean-Philippe Rameau, Louis Marchand, Carlos Seixas, João Sousa Carvalho og andre, for Simax Classics, Virgin Veritas og Linn Records har tiltrukket seg stor internasjonal oppmerksomhet.
Haugsand studerte med Gustav Leonhardt ved konservatoriet i Amsterdam og ble i 1975 tildelt den høythengende «prix d’exellence». Han er også prisbelønt ved internasjonale konkurranser for cembalister i Paris og Brugge.
Med sin lange erfaring som lærer, har Haugsand vært meget etterspurt internasjonalt, også som jurymedlem ved cembalokonkurranser i bl.a. Leipzig og Brugge, men hans personlige årlige higlight er stadig, etter femogtredve år, Ringve Internasjonale Sommerkurs i Tidligmusikk ved Sund Folkehøgskole, Inderøy, hvor han selv vokste opp.


Nordic Baroque Dancers er et Sverige-basert dansekompani, grunnlagt i 2007 av Karin Modigh. Det består av medlemmer med ulik bakgrunn og arbeidserfaring fra ulike dansegrener, men med et høyt nivå av spesialisering i dans fra 17. og 18. århundre. Ved å samarbeide med ulike koreografer i forskjellige sammenhenger og tilpasse teamet til hvert prosjekt, søker kompaniet å utvide perspektivet og synet på hva barokkdans er og kan være. Uansett om produksjonene er basert på et en gjennomført historisk koreografi eller et moderne uttrykk hvor barokkestetikken er et slags utgangspunkt, er arbeidet drevet av overbevisningen om at dansekunsten fra barokken har en egenverdi, uavhengig av sin historiske kontekst.


Ritratto dell’Amore er en Paris-basert gruppe tidligmusikere ledet av cellisten Tormod Dalen. Med ønske om å gi blåse liv i europeisk musikk fra 16 og 1700-tallet antyder samtidig navnet «Ritratto dell’Amore», som er hentet fra Couperins «Noveaux Concerts», ensemblets franske tilknytning. Gruppen teller noen av de beste franske utøverne på sitt felt:

Tormod Dalen – cello
Alice Piérot – fiolin
Tami Troman – fiolin
Alexis Kossenko – fløyte
Stéphane Fuget – cembalo


Virpi Räisänen er en av de mest ettertraktede finske sangerne, og både som mezzo sopran og tidligere som konsertfiolinist har hun opparbeidet en imponerende liste over æresbevisninger og prestasjoner. I tillegg til å mestre det tradisjonelle mezzo-repertoaret, har hun også etablert seg som en ekspert på samtidsmusikk. Hun har urframført dusinvis av nye verk, de fleste skrevet til henne. I løpet av de siste sesongene har Virpi Räisänen vært solist med orkestre som Köln Kammerorkester, Nederlandsk Kammerorkester og Helsingborg Symfoniorkester, og hun har nylig sunget roller som Volpino i Haydns Lo Speziale, Hanna Waltz i Kortekangas Veljeni Varitja og Maria i Piazzollas Maria de Buenos Aires. Räisänens debut-CD i samarbeid med pianisten Marita Viitasalo, The legacy of Mahler (2012), fikk en varm internasjonal velkomst. To år senere sang Räisänen solo i Calmo av Luciano Berio med Finlands Radio Symfoniorkester i en innspilling som ble nominert til Gramophone i 2015.

Taito Hoffrén er en allsidig finsk sanger, musiker og komponist som har sin bakgrunn fra folkemusikkstudiet på Sibelius-akademiet der han har spesialisert seg på Arhippa Perttunens runesang og arbeider med sitt kunstneriske doktorgradsprosjekt om runesang. Hoffrén har bred erfaring med å jobbe med ulike teaterproduksjoner som utøver, komponist og lyddesigner, og i 2006-2015 fungerte han som kunstnerisk leder for folkemusikkfestivalen Sommelo i Kainuu og Viena Karelia.

Helt siden oppstarten i 1989 har Finsk Barokkorkester (FiBO) vært en av pionérene på den finske musikkscenen. Opprinnelig kjent som Sixth Floor Orchestra, fikk gruppen en viktig rolle i etableringen av tidligmusikkbevegelsen i Finland. I dag er orkestret kjent både i Finland og i utlandet for sine virtuose konserter, innovative arbeidsmetoder, kreative tilnærminger til konsertprogrammering og deres friske, unike ideer som hele tiden søker å nå ut til forskjellige målgrupper. I hjertet av FiBOs programmer er barokkmusikken, selv om orkesteret regelmessig framfører musikk fra ulike perioder, fra renessanse til tidlig romantikk. FiBO programmerer også mye samtidsmusikk skrevet spesielt for tidligmusikkinstrumenter, og de har selv bestilt og urframført mange spennende verk gjennom årene.

På denne konserten deltar følgende musikere:
Fiolin: Anthony Marini og Alina Järvelä
Cello: Louna Hosia
Viola da gamba og jouhikko: Ilkka Heinonen
Cembalo: Petteri Pitko
Lutt: Eero Palviainen
Travers og blokkfløyter: Pauliina Fred og Kirsi Oja
Kantele: Pauliina Syrjälä