KONSERTER

Torsdag 25. oktober kl. 19:00 / Universitetets aula

ÅPNINGSKONSERT – HELT TENOR! 

Det blir en vokal og orkestral pangstart på Oslo Early når mestertenor Anders Jerker Dahlin, møter stjerneoboist Alfredo Bernardini og Barokkanerne.

Med operaarier av Monteverdi, Purcell, Handel og Bach. 

Tenorfaget har siden operaens spede barndom på begynnelsen av 1600-tallet hatt en helt spesiell posisjon i operalitteraturen. En god tenor er ofte svært etterspurt, best betalt, og operalitteraturen er full av heftige roller for tenoren som både førsteelsker og helten som redder de vakreste sopranene fra den visse død.

Med musikk av Monteverdi, Purcell, Händel, Lully og Bach er Oslo Earlys åpningskonsert en reise i barokkens operalitteratur med noen små avstikkere. Anders Jerker Dahlin er kveldens personifisering av en arketypisk tenorhelt. Han er en av verdens beste barokktenorer og vil gi deg en imaginær reise fra dansende drukkenbolt og amorøs førsteelsker til sovende og senere angrende synder, før det hele går fra vondt til verre og han må ut i krig. Mens alt dette pågår, stilles den ytre handlingen i relieff av instrumentalmusikk som kommenterer det som skal skje og har skjedd, og det hele ender i en heidundrende fest. Barokkanerne stiller med fullt barokkorkester og konserten ledes av den verdenskjente oboisten og ensemblelederen Alfredo Bernardini.


Fredag 26. oktober kl. 19.00

Gamle Raadhus Scene
Nedre Slottsgate 1, Oslo

Mestermøte

Festivalgjestenes kammerslaberas

Oslo Early henter det beste av europeisk tidligmusikkekspertise til byen. Mestermøte er en anledning for publikum til å høre noen av de beste av dem samlet i et makeløst og morsomt musikalsk møte mellom oboisten Alfredo Bernardini, klarinettisten Lorenzo Coppola, fiolinisten Johannes Pramsohler, cellisten Mime Brinkmann og vår egen cembalist Christian Kjos.

Mens publikum nyter et glass med noe godt, deler musikerne entusiastisk av sin favorittmusikk og inviterer oss inn i musikken ved å fortelle historier rundt verkene i dette programmet som er en overraskelse. Gamle Raadhus Scene er en av Oslos aller eldste kulturhus og byr på en stemningsfull opplevelse av musikken og musikerne.


Lørdag 27. oktober kl. 15.30
Gamle Raadhus Scene

MONTEVERDIS COMBATTIMENTO OG BALLO

Studenter fra Operahøgskolen (KHIO)
Regissør: Jacopo Spirei
Dirigent: Maris Kupcs
Orkester: Collegium Musicum Riga

 Studentene ved Statens Operahøgskole synger til vanlig arier av komponister som Puccini, Verdi og Bellini. Her skal stemmen være stor og jevn og ganske annerledes enn den mer snakkende sangstilen vi finner hos Claudio Monteverdi 300 år tidligere. Men hva skjer når de utsettes for en spesialist på Monteverdi i flere uker som leder opp til en forestilling? Låter det fortsatt mer Verdi enn Monteverdi, eller har de lært seg å synge på en annen måte?

Monteverdis ”Il combattimento di Tancredi e Clorinda” henter handlingen fra Tassos episke dikt ”Gerusalemme Liberata” om det første korstoget på 1000-tallet, da Gottfred av Bouillon erobret Jerusalem. Tancredi er en ledende ridder på den kristne siden som forelsker seg i Clorinda; en krigsjomfru som kjemper for saracenerne. Kort fortalt: vi snakker krig og kjærlighet og det går ikke bra!

”Il ballo delle ingrate” er også hentet fra Monteverdis 8. madrigalbok. Venus og Cupido henvender seg til Pluto, underverdenens hersker, og klager over at pilene fra Cupidos bue ikke har effekt på damene i Mantova, som forakter sine elskere. Enda kortere fortalt: Pluto tar saken!

Claudio Monteverdi (Cremona 1567 – Venezia 1643) eksperimenterer med tekst og musikk og skaper en ny kunstform rundt år 1600: opera!

Il combattimento di Tancredi e Clorinda henter handlingen fra det første korstoget på 1000-tallet, da Gottfred av Bouillon erobret Jerusalem. Ved en skjebnessvanger feiltagelse sverdhugger korsfareren Tancred sin store kjærlighet saraseneren Clorinda.

Il ballo delle ingrate
Venus og Cupid besøker Pluto, konge i underverdenen, og klager over at pilene fra Cupids bue ikke lenger er effektive på damene i Mantua, som forakter sine elskere.

Cupid ber Pluto å vise hvilken grusom skjebne som venter på de utakknemlige damene i livet etter døden.


Lørdag 27. oktober kl. 19.00
Levinsalen, Norges Musikkhøgskole
Slemdalsveien 11, Oslo

Syngende spill

Ensemble Dialoghi fremfører Mozart og Beethovens kvintetter for klaver og blåsere – to juveler fra det klassiske kammermusikkrepertoaret.

ENSEMBLE DIALOGHI
Cristina Esclapez, hammerklaver
Josep Domènech, obo
Lorenzo Coppola, klarinett
Pierre-Antoine Tremblay, naturhorn
Javier Zafra, fagott

I et brev til sin far Leopold datert 10. april 1784, skrev Mozart: «Jeg har skrevet to store konserter og i tillegg en kvintett som ble mottatt med enorm applaus. Etter min mening er den det beste jeg har skrevet noensinne. Å, som jeg skulle ønske at du kunne ha hørt den og hvor vakkert den ble framført!»

Mozart og Beethovens kvintetter for klaver og blåsere er to ekte juveler fra det klassiske kammermusikkrepertoaret, som drar publikum inn i en verden av kontraster, dialoger, drama, improvisasjoner og humor – nesten som på en operascene.

Lorenzo Coppola er en av verdens ledende utøvere på historiske klarinettinstrumenter. Han er i tillegg en fantastisk formidler av musikkhistorie og anekdoter.

I denne konserten gir han og hans spanske Ensemble Dialoghi et underholdende og opplysende innblikk i Mozart og Beethovens teatrale kammermusikk der musikerne forteller en historie like mangefasettert som i Mozarts egne operaer.

PROGRAM

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Kvintett for hammerklaver, obo, klarinett, horn og fagott i Ess-dur, K. 452 (1784)

Ludwig van Beethoven (1770-1827)
Kvintett for hammerklaver, obo, klarinett, horn og fagott i Ess-dur, Op. 16 (1797)


Søndag 28. oktober kl. 11.00
Gamle Aker kirke
Akersbakken

Festivalgudstjeneste

Høymesse i Oslos eldste kirke med middelaldermusikk fremført av Trio Mediæval.

Søndag 28. oktober kl. 14.00
Gamle Raadhus Scene
Nedre Slottsgate 1, Oslo


DRØMMEN OM DRESDEN
Solokonsert for lutt og fiolin med  kontrasterende verker som alle ble skrevet av og for verdensberømte musikere som jobbet i Dresdens stjerneorkester på 1700-tallet. 

Bach og hans kollegaer

Johannes Pramsohler, barokkfiolin
Jadran Duncumb, lutt

«Noe ekstra spesielt foregår her!» skrev Johann Elias Bach i onkelen Johann Sebastians stue i Leipzig i 1739, mens han hørte på Bach og lutenisten Weiss spille og improvisere sammen. Programmets hovedstykke er suiten de kanskje spilte der – en uvanlig, samkomponert suite der Bach skrev fiolinstemmen og Weiss luttstemmen. Resten av konserten inkluderer kontrasterende verker som alle ble skrevet av og for verdensberømte musikere som jobbet i Dresdens stjerneorkester på 1700-tallet. Dette orkesterets musikere hadde enorm innflytelse over hele Europa, og den imponerende listen over instrumentalister og komponister som spilte med eller komponerte for ensemblet inkluderer både Händel og Telemann. På denne konserten trekker fiolinisten Johannes Pramsohler og lutenisten Jadran Duncumb fram noen av de komponistene som i dag er mindre kjente:Johann Georg Pisendel, Francesco Maria Veracini, Johann Adolf Hasseog ikke minst luttspilleren Sylvius Leopold Weiss. På begynnelsen av 1700-tallet var de alle inne i det gode selskap, mens Bach, til tross for mange forsøk på å få jobb i Dresden, fortsatt sto på utsiden med sin utdaterte musikksmak…


Søndag 28. oktober kl. 19.00
Gamle Aker kirke
Akersbakken

TRIO MEDIÆVAL: THE CONDUCTUS IN CASTILE

Trio Mediæval avslutter Oslo Early 2018 med flunkende nytt konsertprogram og førstegangsfremføring av tre bestillingsverk!

Cistercienserordenen Las Huelgas ble grunnlagt i 1098 og var en av de aller største i Europa. En av de viktigste og mest omfattende samlingene av kirkemusikk fra middelalderen stammer fra et manuskript oppbevart hos disse nonnene. Det ble skrevet ned på 1320-tallet og inneholder musikkstykker fra hele Europa fra slutten av 1100-tallet fram til 1320.

I denne konserten tar Trio Mediæval oss med tilbake til nonneklosteret og til den inderlige musikken skrevet til ære for Gud og jomfru Maria. Programmet inkluderer tre bestillingsverk: Ave Maris Stella, O Maria, Maris Stella/Ti Theotoko, Resurgentis/Defte lavete/Christos anesti, komponert for Trio Mediæval av Ivan Moody.

Om å fremføre middelaldermusikk, Anna Friman:
There is a lot of guesswork and individual intuition in medieval music performances. The members of Trio Mediaeval feel that performing medieval music today gives us the freedom to let our imagination and ideas flow, as though we are creating contemporary music. It is impossible to know what this music would have sounded like in the middle ages, and therefore impossible to re-create a medieval vocal sound. We have chosen to use the lack of original information to inform our performance in the present, something that gives us the opportunity to be creative in our music making.


11. november kl 14.00
Oslo Konserthus

Concerto Grosso – Vikingbarokk!
Unge vikinger, folkemusikk og barokk møtes i gigantisk nordisk kulturutveksling!

Barokkanerne ledet av Clare Salaman
Finsk Barokkorkester
Symphonia Angelica
Drottningholms Baroque Ensemble
Skuespiller: Jouni Bäckström
Dramatiker: Minna Vainikainen
400 elever fra Oslo Kulturskole samt kulturskoler i Helsingfors, Reykjavik og Stockholm

Årets UngBarokk-satsing samler kulturskole- elever fra hele Norden til et enormt ”barokk-ting” hvor barn og unge skal spille sammen med de nordiske landenes fremste profesjonelle barokkutøvere. Temaet er vikingferdene og det skal fremføres folkemusikk fra de forskjellige landene samt kjente slagere fra europeisk 16- og 1700-talls musikk. Komiker/skuespiller Jouni Bäckstrøm skal være kveldens vert og reiseleder. Vi får høre norsk slått , finsk quadrille, svensk “brudmarsch” og islandsk “Meyjarmissir” i selskap med blant annet Telemann, Rameau, Roman, Lully, Vivaldi og Purcell.

Prosjektet er initiert av FiBO Collegium, Finsk Barokkorkesters pedagogiske avdeling, som også står for den kunstneriske overblikket og ledelsen av konsertens mange fellesnumre. En gruppe fra Helsingfors reiser Norden rundt i løpet av høsten 2018 og øver med de lokale kulturskoleelevene.

På turné
Fra november til februar reiser Vikingbarokk videre til Helsingfors, Stockholm og Reykjavik. Hvert vertsland stiller med et stort tuttu-ensemble med elever lokalt i tillegg til en mindre gruppe som også skal turnere. Turnerende elevensemble fra Oslo blir Kammerorkesteret NOR59 sammen med Barokkanerne og Clare Salaman.

Stor takk til Nordisk Ministerråd/Kulturkontakt Nord som har bidra med betydelig finansiering til prosjektet. Oslo Early ser frem til å være åpningsarena for Vikingbarokk, søndag 11. november!

UTØVERE OG ENSEMBLER

Fra januar 2018 har Barokkanerne og Norsk Barokkorkester slått seg sammen for å danne Barokkanerne (Norwegian Baroque Ensemble). Begge ensemblene ble grunnlagt på slutten av 1980-tallet som de aller første selvstendige profesjonelle barokkorkestrene på originalinstrumenter i Skandinavia. Siden har de vært grunnpilarene i oppbyggingen av et norsk tidligmusikkmiljø med konsertserier i Oslo, turneer i inn- og utland, utallige festivalopptredener, CD-utgivelser og et kontinuerlig arbeid for kompetansehevingen innenfor tidligmusikk blant unge, studenter, amatører og profesjonelle. Barokkanerne samarbeider med ulike fremragende utøvere som kunstneriske ledere og solister. I det nye ensemblets første sesong er tidligere kunstnerisk leder for Norsk Barokkorkester, barokkcellisten Kristin von der Goltz, første gjesteleder for ensemblet.


Alfredo Bernardini

Romeren Alfredo Bernardini flyttet som 20-åring til Holland for å spesialisere seg i tidligmusikk og barokkobo ved det kongelige konservatoriet i Haag med bl.a. Bruce Haynes og Ku Ebbinge som lærere. I dag er Bernardini en av verdens fremste barokkobospesialister og har spilt med med de mest anerkjente tidligmusikkgruppene, som Hesperion XX, Le Concert des Nations, La Petite Bande, Freiburg barokkorkester, The English Concert, Bach Collegium Japan og Amsterdam barokkorkester. I 1989 grunnla han sammen med brødrene Paolo og Alberto Grazzi ensemblet ZEFIRO som har høstet anerkjennelse over store deler av verden. Bernardini har stått i spissen for en mengde CD-produksjoner med internasjonale utmerkelser, som for eksempel Cannes Classical Award i 1995 for Antonio Vivaldis obokonserter (Astrèe naìve). Bernardini har vært en meget kjær gjesteleder for Barokkanerne siden 2009.

I tillegg til den utøvende siden, forsker Bernardini på historiske blåseinstrumenter, bygger kopier av gamle oboer og er professor i barokkobo ved universitetet Mozarteum i Salzburg.


Mime Brinkmann

Mime Brinkmann har vunnet mange internasjonale priser for sitt barokkcellospill, som ved Concorso Internazionale Romano Romanini per strumenti ad arco(Brescia, Italia, ledet av Gustav Leonhardt) og Concours Solisten Musica Antiqua Brugge(Belgia). Hun turnerer som solist, kammermusiker og continuocellist i store deler av verden med ensembler som Tafelmusik i Canada, La Petite Bande, Bach Collegium Japan og Cleveland Baroque Orchestra fra USA. Hun er basert i Sverige, til stor glede for ensembler i Skandinavia, som Concerto Copenhagen, Drottningholm Barockensemble, Barokksolistene og Barokkanerne. Hun har spilt på utallige innspillinger, og i 2016 gjorde hun stor suksess med sin solo-CD debutCello Rising(BIS). I tillegg er Mime også gambist.


Collegium Musicum Riga og Maris Kupcs

Navnet på barokkorkesteret Collegium Musicum Rigaer lånt fra et orkester som virket i Riga på 1600-tallet. Dagens orkester ble grunnlagt i 1990 av Maris Kupcs, som er en av de fremste spesialistene på barokk- og klassisk musikk i Latvia. Han dirigerer også jevnlig symfoniorkestre og er kunstnerisk leder for kammerorkesteret M.O.T.O. Han grunnla tidligmusikkavdelingen ved J. Vitols Latvisk Musikkakademi i Riga hvor han fortsatt er sterkt involvert og ivrer for å vise studenten den unike storheten og virtuositeten i barokkmusikken. Collegium Musicum Riga har siden 2004 vært et 20 manns stort orkester, og de er fortsatt det eneste barokkorkesteret i Latvia som spiller på originalinstrumenter i henhold til historisk orientert praksis. Ensemblet har sammen med Maris Kupcs blitt nominert til The Great Music Award 2010 i kategorien Musical Group of the Year, og i 2012 ble CD-en Music i Riga 1570-1800nominert til prisen for årets beste utgivelse i Latvia.


Lorenzo Coppola

Italienske Lorenzo Coppola er en av Europas ledende utøvere på historiske klarinetter. Han spiller jevnlig med de beste europeiske barokkorkestrene, som f.eks Les Arts Florissants, La Petite Bande XVIII og Freiburger Barockorchester som han har spilt inn Mozarts klarinettkvintett med. Det er likevel først og fremst kammermusikken han brenner for, og han spiller jevnlig med musikere som Andreas Staier, Isabelle Faust og er også medlem av ensemblene Kuijken-kvartetten og Zefiro, ledet av Alfredo Bernardini. I tillegg underviser han ved Escola Superior de Música de Catalunya i Barcelona.


Anders Jerker Dahlin

Anders Jerker Dahlin regnes som en av de fremste lyse tenorer i sin generasjon. Han jobber jevnlig med dirigenter som Christophe Rousset, Sir John Eliot Gardiner, William Christie, Emanulle Haïmog Mark Minkowski. Han er en ettertraktet konsertsolist som har gjestet de fleste store konserthusene i Europa med et repertoar som spenner fra barokken til Britten. Somoperasolist har han hatt engasjementer som bl.a. tittelrollehaver i Rameau-operaene Zoroastre(i Amsterdam og ved Drottningholm i Stockholm,) Castor i Castor et Pollux(Salle Pleyel, Paris) og Titus i Mozarts i den kritikerroste oppsettingen av La clemenza di Titomed Orchestra of he 18th century i 2017. Itilleggengasjeres han til en rekke andre hovedroller i operaer av bl.a.  Charpentier, Monteverdi, Lully og Mozart, og høster også stor internasjonal anerkjennelse som evangelist i Bachs pasjoner. I 2014 ble han tildelt stipend fra prestisjetunge Jussi Björlings minnefond.


ENSEMBLE DIALOGHI

ENSEMBLE DIALOGHI byr på kammermusikk på en ny og unik måte ved å forklare et musikalsk språk fra flere hundre år siden, både verbalt, gjennom å spille det ut fysisk på scenen, og ikke minst gjennom måten de spiller den på sine originalinstrumenter. Resultatet er at følelsene i musikken kommer klarere til uttrykk, og publikum får en sterkere opplevelse av den.  Ensemblets debutopptak med Mozart og Beethoven-kvintetter med hammerklaver ble utgitt på Harmonia Mundi i 2017.

Den spanske pianisten Cristina Esclapez bestemte seg tidlig for å fokusere på sin sanne lidenskap, kammermusikk.  Hun er også en dedikert lærer med et stort engasjement for betydningen av rollen som krever de kombinerte egenskapene til en musiker, trener, psykolog, advokat, alliert og improvisator. Hun deler også kammermusikklidenskapen med elevene sine ved Escola Superior de Música de Catalunya, og Conservatorio Superior de Música del Liceu i Barcelona.

Josep Domènech er også spansk og er fascinert av en historisk orientert tilnærming til et repertoar som spenner fra J. S. Bach til Gustav Mahler. Han spiller jevnlig med noen av de beste tidligmusikkensemblene i verden, som Bach Collegium Japan, Il Giardino Armonico, English Baroque Soloists og Orchestra of the Age of Enlightenment. Han er også fast førsteoboist i Orchester des Champs-Élysées, ledet av Philippe Herreweghe, og underviser i barokkobo ved konservatoriet i Amsterdam og ved Hochschule für Künste i Bremen.

Italienske Lorenzo Coppola er en av Europas ledende utøvere på historiske klarinetter. Han spiller jevnlig med de beste europeiske barokkorkestrene, som f.eks Les Arts Florissants, La Petite Bande XVIII og Freiburger Barockorchester som han har spilt inn Mozarts klarinettkvintett med. Det er likevel først og fremst kammermusikken han brenner for, og han spiller jevnlig med musikere som Andreas Staier, Isabelle Faust og er også medlem av ensemblene Kuijken-kvartetten og Zefiro, ledet av Alfredo Bernardini. I tillegg underviser han ved Escola Superior de Música de Catalunya i Barcelona.

Naturhornspesialisten Pierre-Antoine Tremblay fra Canada spiller regelmessig med internasjonale ledende tidligmusikkensembler som Europa Galante, Freiburger Barockorchester, Orchester des Champs-Élysées og Anima Eterna, Han opptrer også ofte som solist i konserter av Mozart, Telemann, Handel og Richard Strauss. I tillegg til å være en entusiastisk lærer i tidligmusikk i spennet fra barokken til senromantikken, er han grunnleggeren av Ensemble Dialoghi og elsker å utforske kammermusikkrepertoaret med sine kolleger.

Spanske Javier Zafra spiller fagott og har vært et kjernemedlem av Freiburger Barockorchester i over 20 år. Han var også en av grunnleggerne av det parisiske orkesteret Le Cercle de l’Harmonie og underviser ved Hochschule für Musik Freiburg. I kammermusikksammenheng samarbeider han regelmessig med bl.a Isabelle Faust og Alexander Melnikov, og som solist har han spilt Mozarts fagottkonsert utallige ganger. Nysgjerrig av natur som han er, elsker han å forske på alt som har med tidlige fagotter å gjøre, og funnene sine deler han ivrig med sin store tilhengerskare.


Jadran Duncumb

Jadran Duncumbstuderte gitar ved Royal College of Music i London hvor han også fikk muligheten til å lære seg teorbe og lutt, og siden har han ikke sett seg tilbake og diplomerte med cum laudefra den Statlige Musikkhøyskolen i Trossingen, Tyskland, med en master i lutt og basso continuo under Rolf Lislevand. I tillegg til jevnlige konserter med Barokkanerne, fremfører han hovedsakelig solo og kammermusikk på lutt og historiske gitarer. Hans karakteristiske basso continuo – realisasjoner har vært rost av blant andre Diapason for fyldigheten, sensitiviteten og virtuositeten de viser. Som kammermusiker har han gjestet Europas viktigste saler med musikere som Giuliano Carmignola, Amandine Beyer, Rolf Lislevand, Kinga Ujszaszi og Johannes Pramsohler. CD-en Bach & Weiss (Audax), utgitt høsten 2017 med Johannes Pramsohler, ble nominert til flere priser og høstet glimrende kritikk over hele verden. Med fiolinisten Kinga Ujszaszi i Repicco har han utforsket det fantastiske italienske repertoaret fra 1600-tallet. De ga ut sin første plate i 2017, Assassini, assassinati (Ambronay Editions) som også fikk strålende anmeldelser. Hans første solo-CD kom ut nylig også på franske Audax med musikk fra høybarokken av Sylvius Weiss og premiereinnspillinger av Johann Hasses luttsonater. Kommende konserter inkluderer turneer med Carmignola til blant annet Konserthuset i Berlin og solodebuten i Wiener Konzerthaus.


Christian Kjos

Christian Kjos (b. 1980)  er blant Norges mest aktive cembalister. Etter studier ved Norges musikkhøgskole og Schola Cantorum Basiliensis i Basel, Sveits, har han pleiet frilanstilværelsen som cembalist i flere av landets ledende ensembler og orkestre og vært sentral i kunstneriske råd for Barokkanerne og Norsk Barokkorkester (fra januar 2018 fusjonert og hetende Barokkanerne – Norwegian Baroque Ensemble). Christian har medvirket på flere norske CD-utgivelser bl.a. med de to ovennevnte ensembler, Trondheim Barokk, Tine Thing Helset, Tone Wiik, og det italienske Ensemble Cordia. Han har også spilt i Concerto Copenhagen (CoCo) ved flere anledninger. Christian er medlem av det Sveits-baserte Ensemble Meridiana som har vunnet flere førstepriser i internasjonale tidligmusikk-konkurranser og har spilt inn CD på Linn Records og Chandos. Veilederne i hans kunstneriske utviklingsarbeid ved NMH er den norske komponisten Eivind Buene og den danske cembalisten Lars Ulrik Mortensen.


Johannes Pramsohler

Den østerrikske fiolinisten Johannes Pramsohlerer en allsidig barokkfiolinist. Som kunstnerisk leder av det Paris-baserte Ensemble Diderot som spesialiserer seg på kammermusikk fra 16- og 1700-tallet, bringer han til live ukjent repertoar med stor nøyaktighet og sans for musikkens egenart. Deres debutinnspilling i 2014 på Audax Records av kammermusikk fra August den Sterkes hoff i Dresden, har oppnådd internasjonal anerkjennelse. Audax Records er Pramsohlers egen label. Selskapets første utgivelse i 2013 med verk av bl.a. Arcangelo Corelli, Georg Philipp Telemann og Georg Friedrich Händel, , ble nominert til Preis der deutschen Schallplattenkritik. Audax Records har videre gitt ut 10 CD-er til stor internasjonal anerkjennelse – samt en barokk-CD for barn med en fargeleggingsbok inkludert. Pramsohlers første solo-CD (Raumklang 2012) som inkluderte den aller første utgivelsen av Johann Georg Pisendels fiolinkonsert fra Dresden, ble nominert til International Classical Music Award. Pramsohler har nylig vært solist med Budapest Festival Orchestra under Iván Fischer og med Taiwan Baroque Orchestra, og han er også grunnlegger og kunstnerisk leder av det London-baserte ensemblet International Baroque Players. Med kammermusikkpartnere som Jadran Duncumb på lutt og cembalisten Philippe Grisvard, konserterer han regelmessig rundt i Europa, og hans innspilling av franske sonater for cembalo og fiolin med Grisvard har blitt tildelt en Diapason d’Or og Preis der deutschen Schallplattenkritik. Han er også prisvinner ved Magdeburg International Telemann Competition. Helt i fra studietiden har han samarbeid tett med Reinhard Goebel, noe han ser på som en viktig inspirasjonskilde.


Jacopo Spirei

Jacopo Spirei er en italiensk operaregissør av vedensformat. Av produksjoner han har gjort suksess med kan nevnes Falstaff og Elisir d’Amore ved Badisches Staatstheater Karlsruhe, Don Giovanni ved San Francisco Opera, Nabucco ved Como città della musica, Pagliacci ved  Wexford Festival Opera, en dobbeloppsetting av Bastiano og Bastienne samt Paisiello Serva Padrona ved Lugo Opera Festival i Bologna, samt Le Nozze di Figaro og Madama Butterfly ved Co-opera Co i London. I 2006 grunnla han www.spurio.comsom han var kunstnerisk leder for fram til 2011. Dette var et eksperimentelt prosjekt med opera, filmskap, videokunst og liveopptreden, som kulminerte i produksjon av en spillefilm basert på myten om Orpheus med levende musikk komponert av Davide Fensi.


TRIO MEDIÆVAL

Anna Maria Friman
Linn Andrea Fuglseth
Jorunn Lovise Husan

Siden starten i 1997 har Trio Mediæval spesialisert seg på fremføring av middelaldermusikk, folkemusikk og nyskrevne verk. Trioen har tilsammen syv egne utgivelser på det tyske plateselskapet ECM Records: Words of the Angel (2001), Soir, dit-elle (2004), Stella Maris (2005), Folk Songs (2007), Worcester Ladymass (2011), Aquilonis (2014) og Rímur (2017). Disse innspillingene har alle ligget på den amerikanske Billboard Top 10 Bestsellers List – og Folk Songs ble i tillegg Grammy- og Spellemann-nominert. A Worcester Ladymass (ECM, 2011) fikk den tyske German Record Critic’s Award og Aquilonis ble kåret til et av årets 25 beste klassiske album av avisen New York Times.

Trio Mediæval har gitt konserter og radio- og TV-opptredener over hele Europa, USA, Mexico og Canada, og holdt sin første konsert i Asia under Hong Kong Arts Festival i februar 2008. Senere har trioen sunget både i Japan og Sør-Korea.

Trio Mediæval har samarbeidet med musikere som Arve Henriksen, Jan Bang, Trygve Seim, Frode Haltli, Birger Mistereggen, Bang On a Can All-Stars (New York), Tord Gustavsen Trio, Sinikka Langeland Ensemble og samtidsmusikkensemblet musikFabrik fra Köln. Trio Mediæval har vært solister med blant andre Toronto Consort, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin og GrauSchumacher Piano Duo, Kristiansand Symfoniorkester, Kringkastingsorkesteret, Oslo Filharmoniske Orkester og Det Norske Kammerorkester. I 2007 var Trio Mediæval festspillmusikere under Festspillene i Bergen.

I april 2014 lansertes verket Steel Hammer av Julia Wolfe med Trio Mediæval og Bang on a Can All-Stars på Canteloupe Records, New York, med framføring i Carnegie Hall. Komposisjonen “just” skrevet av David Lang og framført av Trio Mediæval og Garth Knox’ Saltarello Trio, er sentral i filmen Youth av Paolo Sorrentino, der blant annet Jane Fonda, Harvey Keitel og Michael Caine medvirker. Filmen hadde premiere under filmfestivalen i Cannes i 2016.

Trio Mediæval feiret i fjor sitt 20-års jubileum, og lanserte i den anledning en ECM- utgivelsen Rímur sammen med jazzmusikeren Arve Henriksen – islandsk, svensk og norsk middelalder-, impro og folkemusikk.

Våren 2018 startet Jorunn Lovise Husan som nytt medlem i Trio Mediæval etter Berit Opheim, og trioen fortsetter sin virksomhet som i sommer/höst tar dem både til England, Østerrike, Polen, Belgia, Holland, Russland, Romania, Sverige og Norge.


UTØVERE OG ENSEMBLER

Fra januar 2018 har Barokkanerne og Norsk Barokkorkester slått seg sammen for å danne Barokkanerne (Norwegian Baroque Ensemble). Begge ensemblene ble grunnlagt på slutten av 1980-tallet som de aller første selvstendige profesjonelle barokkorkestrene på originalinstrumenter i Skandinavia. Siden har de vært grunnpilarene i oppbyggingen av et norsk tidligmusikkmiljø med konsertserier i Oslo, turneer i inn- og utland, utallige festivalopptredener, CD-utgivelser og et kontinuerlig arbeid for kompetansehevingen innenfor tidligmusikk blant unge, studenter, amatører og profesjonelle. Barokkanerne samarbeider med ulike fremragende utøvere som kunstneriske ledere og solister. I det nye ensemblets første sesong er tidligere kunstnerisk leder for Norsk Barokkorkester, barokkcellisten Kristin von der Goltz, første gjesteleder for ensemblet.


Alfredo Bernardini

Romeren Alfredo Bernardini flyttet som 20-åring til Holland for å spesialisere seg i tidligmusikk og barokkobo ved det kongelige konservatoriet i Haag med bl.a. Bruce Haynes og Ku Ebbinge som lærere. I dag er Bernardini en av verdens fremste barokkobospesialister og har spilt med med de mest anerkjente tidligmusikkgruppene, som Hesperion XX, Le Concert des Nations, La Petite Bande, Freiburg barokkorkester, The English Concert, Bach Collegium Japan og Amsterdam barokkorkester. I 1989 grunnla han sammen med brødrene Paolo og Alberto Grazzi ensemblet ZEFIRO som har høstet anerkjennelse over store deler av verden. Bernardini har stått i spissen for en mengde CD-produksjoner med internasjonale utmerkelser, som for eksempel Cannes Classical Award i 1995 for Antonio Vivaldis obokonserter (Astrèe naìve). Bernardini har vært en meget kjær gjesteleder for Barokkanerne siden 2009.

I tillegg til den utøvende siden, forsker Bernardini på historiske blåseinstrumenter, bygger kopier av gamle oboer og er professor i barokkobo ved universitetet Mozarteum i Salzburg.


Mime Brinkmann

Mime Brinkmann har vunnet mange internasjonale priser for sitt barokkcellospill, som ved Concorso Internazionale Romano Romanini per strumenti ad arco(Brescia, Italia, ledet av Gustav Leonhardt) og Concours Solisten Musica Antiqua Brugge(Belgia). Hun turnerer som solist, kammermusiker og continuocellist i store deler av verden med ensembler som Tafelmusik i Canada, La Petite Bande, Bach Collegium Japan og Cleveland Baroque Orchestra fra USA. Hun er basert i Sverige, til stor glede for ensembler i Skandinavia, som Concerto Copenhagen, Drottningholm Barockensemble, Barokksolistene og Barokkanerne. Hun har spilt på utallige innspillinger, og i 2016 gjorde hun stor suksess med sin solo-CD debutCello Rising(BIS). I tillegg er Mime også gambist.


Collegium Musicum Riga og Maris Kupcs

Navnet på barokkorkesteret Collegium Musicum Rigaer lånt fra et orkester som virket i Riga på 1600-tallet. Dagens orkester ble grunnlagt i 1990 av Maris Kupcs, som er en av de fremste spesialistene på barokk- og klassisk musikk i Latvia. Han dirigerer også jevnlig symfoniorkestre og er kunstnerisk leder for kammerorkesteret M.O.T.O. Han grunnla tidligmusikkavdelingen ved J. Vitols Latvisk Musikkakademi i Riga hvor han fortsatt er sterkt involvert og ivrer for å vise studenten den unike storheten og virtuositeten i barokkmusikken. Collegium Musicum Riga har siden 2004 vært et 20 manns stort orkester, og de er fortsatt det eneste barokkorkesteret i Latvia som spiller på originalinstrumenter i henhold til historisk orientert praksis. Ensemblet har sammen med Maris Kupcs blitt nominert til The Great Music Award 2010 i kategorien Musical Group of the Year, og i 2012 ble CD-en Music i Riga 1570-1800nominert til prisen for årets beste utgivelse i Latvia.


Lorenzo Coppola

Italienske Lorenzo Coppola er en av Europas ledende utøvere på historiske klarinetter. Han spiller jevnlig med de beste europeiske barokkorkestrene, som f.eks Les Arts Florissants, La Petite Bande XVIII og Freiburger Barockorchester som han har spilt inn Mozarts klarinettkvintett med. Det er likevel først og fremst kammermusikken han brenner for, og han spiller jevnlig med musikere som Andreas Staier, Isabelle Faust og er også medlem av ensemblene Kuijken-kvartetten og Zefiro, ledet av Alfredo Bernardini. I tillegg underviser han ved Escola Superior de Música de Catalunya i Barcelona.

 


Anders Jerker Dahlin

Anders Jerker Dahlin regnes som en av de fremste lyse tenorer i sin generasjon. Han jobber jevnlig med dirigenter som Christophe Rousset, Sir John Eliot Gardiner, William Christie, Emanulle Haïmog Mark Minkowski. Han er en ettertraktet konsertsolist som har gjestet de fleste store konserthusene i Europa med et repertoar som spenner fra barokken til Britten. Somoperasolist har han hatt engasjementer som bl.a. tittelrollehaver i Rameau-operaene Zoroastre(i Amsterdam og ved Drottningholm i Stockholm,) Castor i Castor et Pollux(Salle Pleyel, Paris) og Titus i Mozarts i den kritikerroste oppsettingen av La clemenza di Titomed Orchestra of he 18th century i 2017. Itilleggengasjeres han til en rekke andre hovedroller i operaer av bl.a.  Charpentier, Monteverdi, Lully og Mozart, og høster også stor internasjonal anerkjennelse som evangelist i Bachs pasjoner. I 2014 ble han tildelt stipend fra prestisjetunge Jussi Björlings minnefond.


ENSEMBLE DIALOGHI

ENSEMBLE DIALOGHI byr på kammermusikk på en ny og unik måte ved å forklare et musikalsk språk fra flere hundre år siden, både verbalt, gjennom å spille det ut fysisk på scenen, og ikke minst gjennom måten de spiller den på sine originalinstrumenter. Resultatet er at følelsene i musikken kommer klarere til uttrykk, og publikum får en sterkere opplevelse av den.  Ensemblets debutopptak med Mozart og Beethoven-kvintetter med hammerklaver ble utgitt på Harmonia Mundi i 2017.

Den spanske pianisten Cristina Esclapez bestemte seg tidlig for å fokusere på sin sanne lidenskap, kammermusikk.  Hun er også en dedikert lærer med et stort engasjement for betydningen av rollen som krever de kombinerte egenskapene til en musiker, trener, psykolog, advokat, alliert og improvisator. Hun deler også kammermusikklidenskapen med elevene sine ved Escola Superior de Música de Catalunya, og Conservatorio Superior de Música del Liceu i Barcelona.

Josep Domènech er også spansk og er fascinert av en historisk orientert tilnærming til et repertoar som spenner fra J. S. Bach til Gustav Mahler. Han spiller jevnlig med noen av de beste tidligmusikkensemblene i verden, som Bach Collegium Japan, Il Giardino Armonico, English Baroque Soloists og Orchestra of the Age of Enlightenment. Han er også fast førsteoboist i Orchester des Champs-Élysées, ledet av Philippe Herreweghe, og underviser i barokkobo ved konservatoriet i Amsterdam og ved Hochschule für Künste i Bremen.

Italienske Lorenzo Coppola er en av Europas ledende utøvere på historiske klarinetter. Han spiller jevnlig med de beste europeiske barokkorkestrene, som f.eks Les Arts Florissants, La Petite Bande XVIII og Freiburger Barockorchester som han har spilt inn Mozarts klarinettkvintett med. Det er likevel først og fremst kammermusikken han brenner for, og han spiller jevnlig med musikere som Andreas Staier, Isabelle Faust og er også medlem av ensemblene Kuijken-kvartetten og Zefiro, ledet av Alfredo Bernardini. I tillegg underviser han ved Escola Superior de Música de Catalunya i Barcelona.

Naturhornspesialisten Pierre-Antoine Tremblay fra Canada spiller regelmessig med internasjonale ledende tidligmusikkensembler som Europa Galante, Freiburger Barockorchester, Orchester des Champs-Élysées og Anima Eterna, Han opptrer også ofte som solist i konserter av Mozart, Telemann, Handel og Richard Strauss. I tillegg til å være en entusiastisk lærer i tidligmusikk i spennet fra barokken til senromantikken, er han grunnleggeren av Ensemble Dialoghi og elsker å utforske kammermusikkrepertoaret med sine kolleger.

Spanske Javier Zafra spiller fagott og har vært et kjernemedlem av Freiburger Barockorchester i over 20 år. Han var også en av grunnleggerne av det parisiske orkesteret Le Cercle de l’Harmonie og underviser ved Hochschule für Musik Freiburg. I kammermusikksammenheng samarbeider han regelmessig med bl.a Isabelle Faust og Alexander Melnikov, og som solist har han spilt Mozarts fagottkonsert utallige ganger. Nysgjerrig av natur som han er, elsker han å forske på alt som har med tidlige fagotter å gjøre, og funnene sine deler han ivrig med sin store tilhengerskare.


Jadran Duncumb

Jadran Duncumbstuderte gitar ved Royal College of Music i London hvor han også fikk muligheten til å lære seg teorbe og lutt, og siden har han ikke sett seg tilbake og diplomerte med cum laudefra den Statlige Musikkhøyskolen i Trossingen, Tyskland, med en master i lutt og basso continuo under Rolf Lislevand. I tillegg til jevnlige konserter med Barokkanerne, fremfører han hovedsakelig solo og kammermusikk på lutt og historiske gitarer. Hans karakteristiske basso continuo – realisasjoner har vært rost av blant andre Diapason for fyldigheten, sensitiviteten og virtuositeten de viser. Som kammermusiker har han gjestet Europas viktigste saler med musikere som Giuliano Carmignola, Amandine Beyer, Rolf Lislevand, Kinga Ujszaszi og Johannes Pramsohler. CD-en Bach & Weiss (Audax), utgitt høsten 2017 med Johannes Pramsohler, ble nominert til flere priser og høstet glimrende kritikk over hele verden. Med fiolinisten Kinga Ujszaszi i Repicco har han utforsket det fantastiske italienske repertoaret fra 1600-tallet. De ga ut sin første plate i 2017, Assassini, assassinati (Ambronay Editions) som også fikk strålende anmeldelser. Hans første solo-CD kom ut nylig også på franske Audax med musikk fra høybarokken av Sylvius Weiss og premiereinnspillinger av Johann Hasses luttsonater. Kommende konserter inkluderer turneer med Carmignola til blant annet Konserthuset i Berlin og solodebuten i Wiener Konzerthaus.


Christian Kjos

Christian Kjos (b. 1980)  er blant Norges mest aktive cembalister. Etter studier ved Norges musikkhøgskole og Schola Cantorum Basiliensis i Basel, Sveits, har han pleiet frilanstilværelsen som cembalist i flere av landets ledende ensembler og orkestre og vært sentral i kunstneriske råd for Barokkanerne og Norsk Barokkorkester (fra januar 2018 fusjonert og hetende Barokkanerne – Norwegian Baroque Ensemble). Christian har medvirket på flere norske CD-utgivelser bl.a. med de to ovennevnte ensembler, Trondheim Barokk, Tine Thing Helset, Tone Wiik, og det italienske Ensemble Cordia. Han har også spilt i Concerto Copenhagen (CoCo) ved flere anledninger. Christian er medlem av det Sveits-baserte Ensemble Meridiana som har vunnet flere førstepriser i internasjonale tidligmusikk-konkurranser og har spilt inn CD på Linn Records og Chandos. Veilederne i hans kunstneriske utviklingsarbeid ved NMH er den norske komponisten Eivind Buene og den danske cembalisten Lars Ulrik Mortensen.


Johannes Pramsohler

Den østerrikske fiolinisten Johannes Pramsohlerer en allsidig barokkfiolinist. Som kunstnerisk leder av det Paris-baserte Ensemble Diderot som spesialiserer seg på kammermusikk fra 16- og 1700-tallet, bringer han til live ukjent repertoar med stor nøyaktighet og sans for musikkens egenart. Deres debutinnspilling i 2014 på Audax Records av kammermusikk fra August den Sterkes hoff i Dresden, har oppnådd internasjonal anerkjennelse. Audax Records er Pramsohlers egen label. Selskapets første utgivelse i 2013 med verk av bl.a. Arcangelo Corelli, Georg Philipp Telemann og Georg Friedrich Händel, , ble nominert til Preis der deutschen Schallplattenkritik. Audax Records har videre gitt ut 10 CD-er til stor internasjonal anerkjennelse – samt en barokk-CD for barn med en fargeleggingsbok inkludert. Pramsohlers første solo-CD (Raumklang 2012) som inkluderte den aller første utgivelsen av Johann Georg Pisendels fiolinkonsert fra Dresden, ble nominert til International Classical Music Award. Pramsohler har nylig vært solist med Budapest Festival Orchestra under Iván Fischer og med Taiwan Baroque Orchestra, og han er også grunnlegger og kunstnerisk leder av det London-baserte ensemblet International Baroque Players. Med kammermusikkpartnere som Jadran Duncumb på lutt og cembalisten Philippe Grisvard, konserterer han regelmessig rundt i Europa, og hans innspilling av franske sonater for cembalo og fiolin med Grisvard har blitt tildelt en Diapason d’Or og Preis der deutschen Schallplattenkritik. Han er også prisvinner ved Magdeburg International Telemann Competition. Helt i fra studietiden har han samarbeid tett med Reinhard Goebel, noe han ser på som en viktig inspirasjonskilde.


Jacopo Spirei

Jacopo Spirei er en italiensk operaregissør av vedensformat. Av produksjoner han har gjort suksess med kan nevnes Falstaff og Elisir d’Amore ved Badisches Staatstheater Karlsruhe, Don Giovanni ved San Francisco Opera, Nabucco ved Como città della musica, Pagliacci ved  Wexford Festival Opera, en dobbeloppsetting av Bastiano og Bastienne samt Paisiello Serva Padrona ved Lugo Opera Festival i Bologna, samt Le Nozze di Figaro og Madama Butterfly ved Co-opera Co i London. I 2006 grunnla han www.spurio.comsom han var kunstnerisk leder for fram til 2011. Dette var et eksperimentelt prosjekt med opera, filmskap, videokunst og liveopptreden, som kulminerte i produksjon av en spillefilm basert på myten om Orpheus med levende musikk komponert av Davide Fensi.


TRIO MEDIÆVAL

Anna Maria Friman
Linn Andrea Fuglseth
Jorunn Lovise Husan

Siden starten i 1997 har Trio Mediæval spesialisert seg på fremføring av middelaldermusikk, folkemusikk og nyskrevne verk. Trioen har tilsammen syv egne utgivelser på det tyske plateselskapet ECM Records: Words of the Angel (2001), Soir, dit-elle (2004), Stella Maris (2005), Folk Songs (2007), Worcester Ladymass (2011), Aquilonis (2014) og Rímur (2017). Disse innspillingene har alle ligget på den amerikanske Billboard Top 10 Bestsellers List – og Folk Songs ble i tillegg Grammy- og Spellemann-nominert. A Worcester Ladymass (ECM, 2011) fikk den tyske German Record Critic’s Award og Aquilonis ble kåret til et av årets 25 beste klassiske album av avisen New York Times.

Trio Mediæval har gitt konserter og radio- og TV-opptredener over hele Europa, USA, Mexico og Canada, og holdt sin første konsert i Asia under Hong Kong Arts Festival i februar 2008. Senere har trioen sunget både i Japan og Sør-Korea.

Trio Mediæval har samarbeidet med musikere som Arve Henriksen, Jan Bang, Trygve Seim, Frode Haltli, Birger Mistereggen, Bang On a Can All-Stars (New York), Tord Gustavsen Trio, Sinikka Langeland Ensemble og samtidsmusikkensemblet musikFabrik fra Köln. Trio Mediæval har vært solister med blant andre Toronto Consort, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin og GrauSchumacher Piano Duo, Kristiansand Symfoniorkester, Kringkastingsorkesteret, Oslo Filharmoniske Orkester og Det Norske Kammerorkester. I 2007 var Trio Mediæval festspillmusikere under Festspillene i Bergen.

I april 2014 lansertes verket Steel Hammer av Julia Wolfe med Trio Mediæval og Bang on a Can All-Stars på Canteloupe Records, New York, med framføring i Carnegie Hall. Komposisjonen “just” skrevet av David Lang og framført av Trio Mediæval og Garth Knox’ Saltarello Trio, er sentral i filmen Youth av Paolo Sorrentino, der blant annet Jane Fonda, Harvey Keitel og Michael Caine medvirker. Filmen hadde premiere under filmfestivalen i Cannes i 2016.

Trio Mediæval feiret i fjor sitt 20-års jubileum, og lanserte i den anledning en ECM- utgivelsen Rímur sammen med jazzmusikeren Arve Henriksen – islandsk, svensk og norsk middelalder-, impro og folkemusikk.

Våren 2018 startet Jorunn Lovise Husan som nytt medlem i Trio Mediæval etter Berit Opheim, og trioen fortsetter sin virksomhet som i sommer/höst tar dem både til England, Østerrike, Polen, Belgia, Holland, Russland, Romania, Sverige og Norge.


11. november kl 14.00
Oslo Konserthus

Concerto Grosso – Vikingbarokk!
Unge vikinger, folkemusikk og barokk møtes i gigantisk nordisk kulturutveksling!

Barokkanerne ledet av Clare Salaman
Finsk Barokkorkester
Symphonia Angelica
Drottningholms Baroque Ensemble
Skuespiller: Jouni Bäckström
Dramatiker: Minna Vainikainen
400 elever fra Oslo Kulturskole samt kulturskoler i Helsingfors, Reykjavik og Stockholm

Årets UngBarokk-satsing samler kulturskole- elever fra hele Norden til et enormt ”barokk-ting” hvor barn og unge skal spille sammen med de nordiske landenes fremste profesjonelle barokkutøvere. Temaet er vikingferdene og det skal fremføres folkemusikk fra de forskjellige landene samt kjente slagere fra europeisk 16- og 1700-talls musikk. Komiker/skuespiller Jouni Bäckstrøm skal være kveldens vert og reiseleder. Vi får høre norsk slått , finsk quadrille, svensk “brudmarsch” og islandsk “Meyjarmissir” i selskap med blant annet Telemann, Rameau, Roman, Lully, Vivaldi og Purcell.

Prosjektet er initiert av FiBO Collegium, Finsk Barokkorkesters pedagogiske avdeling, som også står for den kunstneriske overblikket og ledelsen av konsertens mange fellesnumre. En gruppe fra Helsingfors reiser Norden rundt i løpet av høsten 2018 og øver med de lokale kulturskoleelevene.

På turné
Fra november til februar reiser Vikingbarokk videre til Helsingfors, Stockholm og Reykjavik. Hvert vertsland stiller med et stort tuttu-ensemble med elever lokalt i tillegg til en mindre gruppe som også skal turnere. Turnerende elevensemble fra Oslo blir Kammerorkesteret NOR59 sammen med Barokkanerne og Clare Salaman.

Stor takk til Nordisk Ministerråd/Kulturkontakt Nord som har bidra med betydelig finansiering til prosjektet. Oslo Early ser frem til å være åpningsarena for Vikingbarokk, søndag 11. november!