KONSERTER

 

Åpningskonsert i Universitetets Aula 

Fredag 21. oktober kl. 19.30

ST. CECILIA – MARTYR OG SKYTSHELGEN

Fanfare og åpningstale.

Henry Purcell: Ode til St. Cecilia – Hail! Bright Cecilia

Georg Friedrich Händel: Concerto Grosso, op. 6, nr. 5

Solister og kor fra Göteborg Baroque

Barokkanerne med konsertmester Matthew Truscott

Kunstnerisk ledelse og cembalo: Lars Ulrik Mortensen

Åpningstale: Stortingspresident Olemic Thommesen

Som hovedverk i Oslo Earlys aller første konsert presenterer vi Purcells «Hail! Bright Cecilia» som er en hyllest til musikernes skytshelgen, Sankt Cecilia. Partituret inneholder en rik besetning av sangsolister og instrumentalister og beskriver musikkens mirakuløse vesen samt de ulike instrumentenes karakter.  Dette er et av Purcells mest kjente verk, men allikevel så godt som aldri fremført i Norge tidligere. 

Händel skrev også musikk til St. Cecilias ære. I kveldens Concerto Grosso gjenbrukes nærmest utelukkende materiale fra hans egen Ceciliaode.

Åpningskonserten byr på ekte nordisk forbrødring når Barokkanerne og sangere fra Gøteborg Baroque slår seg sammen under ledelse av cembalisten Lars Ulrik Mortensen – en av Nordens nestorer innen tidligmusikk. (se presentasjon av utøverne bak i programmet)

Konserten arrangeres i samarbeid med Oslo Operafestival.


Kammermatiné i Nasjonalgalleriet

Lørdag 22. oktober kl. 14.00

MED ALLE SANSER

Møte mellom musikk og billedkunst i barokkens Italia.

Matthew Truscott – barokkfiolin, Mime Brinkmann – barokkcello

Lars Ulrik Mortensen – cembalo

Bilder og kåseri ved kunsthistoriker Frithjof Bringager.

På 16- og 1700-tallet dro mange kultiverte nord-Europeere på dannelsesreise til Italia for å oppleve sydlandsk natur og en enestående, klassisk kultur. I byer som Venezia og Roma åpnet barokkens kunstneriske og musikalsk verden seg for de reisende.  I denne lysbilde-konserten vil italiensk kammermusikk fra perioden knyttes til noen av de stedene hvor den ble framført, først og fremst i romerske og venezianske palasser og overklassemiljøer. Her gikk ofte musikk, arkitektur og billedkunst opp i en helhetsopplevelse som talte til alle sanser. 

Det fremføres musikk av:

Castello, Corelli, Frescobaldi, Gabrielli, Marini og Matteis.


Middelalderkonsert i Oslo Ladegård

Lørdag 22. oktober kl. 18.00

CURRENTES

Musikk fra senmiddelalderen av Landini, Dufay og Ciconia

Ingeborg Dalheim – sopran, Anna Danilevskaïa – fidel, Hans Lub – fidel,

Jostein Gundersen – blokkfløyter og kunstnerisk ledelse.

Til denne konserten har Jostein Gundersen og Currentes satt sammen et program som veksler mellom sarte kjærlighetssanger med uforløst savn og lengsel som tema, og dansemusikk i både behersket og halsbrekkende tempo. 


Gudstjeneste i Gamle Aker kirke

Søndag 23. oktober kl. 11.00

MIDDELALDERMESSE

Opplev høymessen på middelaldermanér i Oslos eldste kirke.

Currentes ledet av Jostein Gundersen

Prest: Olav Dag Hauge

Denne helt spesielle gudstjenesten vil inneholde de faste messeleddene som Kyrie, Gloria, Credo og Agnus Dei, men de vanlige melodiene er byttet ut med flerstemmige versjoner av komponistene Guillaume Dufay (1397-1474) og Antonio Zacara da Teramo (ca. 1360 -1416). 

Middelalderensemblet Currentes anført av Jostein Gundersen står for musikken og har til og med laget sin egen Agnus Dei basert på de gamle kirkesangene. Til dette har kirken valgt ut egne salmer som passer til middelaldermusikken.


Unge musikere i Marmorsalen – Sentralen

Søndag 23. oktober kl. 14.00

UNGBAROKK

Telemann – Händel – Vivaldi – Purcell – Lully

Blokkfløytister og strykere fra OMK, TUPP ved NMH samt musikere fra Barokkanerne. Ledelse: Walter Reiter

UngBarokk handler om å la unge utøvere få møte den gamle musikkens rytmiske driv og fraseringskunst i samspill med musikere fra Barokkanerne. Walter Reiter leder under slagordet:

«Play the music – not the instrument!»


Avslutningskonsert i Gamle Aker kirke

Søndag 23. oktober kl. 19.30

BACH TOTAL 

4-retters Bach-meny! 

Barokkanerne og Halvor Festervoll Melien (baryton)

Leder og fiolinsolist: Matthew Truscott

Program:

Orkestersuite i C-dur, BWV 1066

Fiolinkonsert i a-moll, BWV 1041

Solokantate Ich habe genug, BWV 82

Brandenburgerkonsert nr. 4 i F-dur, BWV 1049

Festivalens avslutningskonsert er i sin helhet viet kjente verker av Johann Sebastian Bach. Det blir moro og det blir alvor. Musikalsk leder er fiolinisten Matthew Truscott som man får glede av å høre også som solist. Han ønsket å ha med seg den unge norske sangeren Halvor Festervoll Melien på denne konserten. Halvor har allerede hatt et langvarig forhold til Bachs musikk og har bemerket seg nasjonalt og internasjonalt med sine Bach-tolkninger.

Bachs orkestersuite, kalt Ouvertüre, i C-dur, er basert på franske forbilder der dansen stod i sentrum. Fiolinkonserten i a-moll er et av Bachs aller mest spilte verker og  et stykke alle fiolinister vokser opp med. Kirkekantaten «Ich habe genug» er en av Bachs aller fineste kantater. Lengselen etter døden som en befrielse fra det jordiske slitet er gjennomgangstemaet fra en sjel som gleder seg til det hinsidige livet og ønsker verden god natt og adjø. Brandenburgkonserten i kveld er den fjerde i samlingen konserter for ulike instrumentkombinasjoner som Bach tilegnet markgreven av Brandenburg. Sologruppen består av to blokkfløyter og en fiolin som lekent og virtuost trer ut og inn av orkesterklangen.

UTØVERE OG ENSEMBLER

 

Cembalisten Lars Ulrik Mortensen er en av de store personlighetene innen tidligmusikk i Norden. Han er kunstnerisk leder for Concerto Copenhagen i København og spiller med noen av verdens ledende musikere som Emma Kirkby, Jaap Ter Linden og John Holloway. Han har en mengde plateinnspillinger bak seg, ikke minst med Dietrich Buxtehudes cembalo- og kammermusikk. Fra 1988 til 1990 var Mortensen cembalist i ensemblet London Baroque, fra 1990 til 1993 spilte han i Collegium Musicum 90 under Simon Standage. Mortensen gir en mengde mesterklasser og sitter ofte i juryer under internasjonale musikkonkurranser.


Matthew Truscott er en av Storbritanias ledende barokkfiolinister i ensembler som The Orchestra of the Age of Enlightenment, Dunedin Consort, The English Concert, Le Concert d’Astrée, The King’s Consort. Samtidig gjør han stor karriere som moderne fiolinist, blant annet som konsertmester for stjerneensemblet Mahler Chamber Orchestra.  Matthew er en aktiv kammermusiker og solist som opptrer stadig på BBC Radio 3 og i de siste årene har han vært med på flere kritikerroste CD-utgivelser, blant annet triosonater av Purcell med Retrospect Trio, kammermusikk av J.S. Bach med Trevor Pinnock, Emmanuel Pahud og Jonathan Manson, og noen av Haydns klavertrioer med Richard Lester og Simon Crawford-Phillips. I tillegg underviser Matthew ved Royal Academy of Music i London.


Barokkcellisten Mime Brinkmann har en aktiv karriere som freelance-musiker innenfor tidligmusikk. Hun vokste opp i en musikalsk familie i Japan og begynte å spille piano allerede som 3-åring. Etter innledende studier ved Tohu Gakuen School i Tokyo studerte hun videre ved Det Kongelige Konservatorium i Haag. Hun har vunnet flere priser i internasjonale konkurranser og spiller med noen av vår tids ledende barokkensembler. De siste årene har hun deltatt på flere produksjoner med Barokkanerne, blant annet på orkesterets siste kritkerroste CDer på LAWO Classics: Empfindsamkeit og Totally Telemann.  Mime bor nå i Sverige og underviser ved Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. I 2016 ga hun ut sin første solo-cd Cello rising med musikk av tidlige cello-komponister som Domenico Gabrielli og Degli Antonii samt Telemann og Luigi Boccherini.


Currentes ble grunnlagt i 2006 av kunstnerisk leder Jostein Gundersen, og har siden konsertert i Norge, Danmark, Sverige, Tyskland, Tsjekkia, Portugal og Italia. Currentes spesialiserer seg i polyfon musikk fra senmiddelalder og renessanse. Ensemblets interesse for nye uttrykk har resultert i samarbeid med komponistene Eivind Buene, Morten Eide Pedersen, Ruben Sverre Gjertsen og Alwynne Pritchard. Ensemblets debut-CD Spinato intorno al cor ble spilt inn for og gitt ut av LAWO Classics i januar 2012, og har blitt meget godt mottatt av presse i inn- og utland. 


Jostein Gundersen er blokkfløytist med konserteksamen fra Hochschule für Musik und Theater i Hamburg og hovedfag i utøving med fordypningsemne fra Griegakademiet, Universitetet i Bergen. I 2009 ble han uteksaminert fra Program for Kunstnerisk Utviklingsarbeid (tilsvarer akademisk PhD), med et prosjekt i historisk improvisasjon. Fra 2015 – 2018 leder han forskningsprosjektet «Wheels within wheels. New Interactions between performers and composers» ved Griegakademiet, hvor han også underviser i en rekke fag. Gundersen underviser også i historisk improvisasjon i Leipzig og holder mesterklasser ved høyskoler og universiteter i Hamburg, Berlin, Frankfurt, Wien, Eisenstadt, Pilsen, Praha, Lisboa, og ved Texas Tech University.


Walter Reiter er barokkfiolinisten som tidligere ledet bl.a. Les Arts Florissants, Hanover Band, Gabrieli Consort and Players og The King’s Consort. Han har jobbet med Ton Koopman, Gustav Leonhardt, William Christie og Sir John Eliot Gardiner, har vært konsertmester for The Sixteen siden 2001 og har ledet andrefiolingruppa i The English Concert i over 20 år. Han driver også en utstrakt undervisningsvirksomhet som Head of Early Music ved Guildhall School of music, professor ved konservatoriet i Haag og gjesteprofessor ved Institute of Superior Arts i Havana, Cuba.


Halvor Festervoll Melien studerte ved Norges musikkhøgskole. Til tross for sin unge alder, har han allerede etablert seg som en etterspurt konsertsanger. Han opptrer regelmessig i konsertsaler og på festivaler i Europa og Asia, og har jobbet med internasjonale dirigenter som blant andre Paul Agnew, Fabio Biondi, Marcello Di Lisa, Peter Dijkstra, Simon Gaudenz, Tõnu Kaljuste, Andrew Parrott og Vasily Petrenko. Barokkmusikk har opptatt Halvor særlig, og han har gjennom en årrekke samarbeidet tett med Barokkanerne. Våren 2016 sang han Bachs Johannespasjon på Festival de paques Aix-en-Provence med Musica Saeculorum. I sesongen 2016/17 synger han, blant annet, kammeropera på turné med Bergen Nasjonale Opera, Rimsky-Korsakovs opera Mozart og Salieri med Nordnorsk Opera og symfoniorkester, Bach med Barokkanerne, Händel med Det Norske Solistkor, La Bohème i Kristiansund, Matteuspasjonen i Hamburg og Monteverdis Il ritorno d’Ulisse in patria i Innsbruck.


Barokkanerne er et Oslo-basert tidligmusikkensemble som debuterte sommeren 1989. Orkesteret er Norges mest aktive barokkensemble med over 30 konserter i året, og har de siste årene gjestet festivaler som Tage Alter Musik Regensburg, Oslo Internasjonale Kirkemusikk-festival, Oslo Operafestival og Festspillene i Nord-Norge. Barokkanerne driver et utstrakt samarbeid med kor over hele Østlandet, og ensemblet har også sin egen konsertserie i Oslo med jevnlige gjesteopptredener i østlandsområdet. Ensemblet har gjort flere produksjoner for NRK radio og TV og gitt ut tre CD-produksjoner: Bellezza Crudel (2L, 2008), Empfindsamkeit (LAWO, 2012) og Totally Telemann (LAWO, 2014). 

Ny CD, Recordare Venezia med blokkfløytevirtuosen Ingeborg Christophersen gis ut på LAWO til nyttår. 

Følgende 24 barokkanere medvirker under Oslo Early:

Fiolin: Matthew Truscott, Renata Kubala, Laima Olsson, Astrid Kirschner, Niels Aschehoug, Susanne Schwarz, Ingeborg Fimreite

Bratsj: Mari Giske, Edda Stix

Cello: Mime Brinkmann, Gunnar Hauge, Roar Bye Blåsmo-Falnes

Kontrabass: Einar Schøyen

Lutt: Jadran Duncumb

Cembalo og orgel: Christian Kjos, Gunnhild Tønder

Blokkfløyte: Ingeborg Christophersen 

Blokkfløyte og obo: Johan Nicolai Mohn

Obo: Daniel Lanthier

Fagott og blokkfløyte: Katrin Lazar 

Fagott: Per Hannisdal

Trompet: Mark Bennett, Stian Aareskjold

Pauker: Daniel Paulsen


Göteborg Baroque ledes av organisten Magnus Kjellson og har siden 2003 spesialisert seg på svensk, tysk og italiensk barokkmusikik, med særlig vekt på musikk fra den såkalte Dübensamlingen – et arkiv samlet av den svenske hoffkapellmesteren Gustaf Düben i siste halvdel av 1600-tallet. Ensemblet består av både sangere og instrumentalister og har sin egen konsertserie i Gøteborg. Til Oslo Early kommer ensemblets 8 sangere for å fremføre solo- og korpartiene i Henry Purcells Ode til St. Ceciia. Solistene er:

Anna Jobrant (sopran) er en meget benyttet solist innenfor tidligmusikk. I tillegg til Göteborg Baroque synger hun også med Vokalharmonin, Weser Reneaissance Bremen og operaselskapet Utomjordiska. Anna var solist i Händels Jephta, under åpningskonserten ved Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival i 2014

Tobias Nilsson (kontratenor) opptrer ofte som solist i oratorier og kantater, og synger blant annet med DR VokalEnsemblet og Copenhagen Soloists. Han har deltatt på flere CD-utgivelser og  sang rollen som Actéon under Utomjordiskas forestilling Jakt, med musikk av Charpentier og har sunget Falken i Strauss-operaen Die Frau ohne Schatten på Göteborgsoperan.

Emil Lykke (tenor) har diplomeksamen i sang fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og er en ofte benyttet oratoriesolist hjemme i Danmark såvel som i resten av Skandinavia. Han har opptrådt med orkestre som Malmø Operaorkester, DR Symfoniorkester og Concerto Copenhagen med dirigenter som Lars Ulrik Mortensen, Marcus Creed og Stephen Layton. 

Karl Peter Eriksson (bass) er frilanssanger som synger med vokaltrioen Man Must Sing, i Göteborgsoperaen, på den kunstnerstyrte gøteborgscenen Atalante og med Utomjordiska. Sommeren 2016 hadde han flere roller under urpremieren av Daniel Fjellströms kritikerroste opera Det går an på Läckö slott. 

Steffen Bruun (bass) debuterte i 2005 som keiseren i Stravinskijs Nattergalen på Den Fynske Opera. Han har senere opptrådt som Sarastro i Mozarts Tryllefløyten samt sunget basspartiene i Monteverdis operaer. Han er en hyppig benyttet oratoriesolist og er dessuten en del av det Berlinbaserte konseptet Home Opera.

Göteborg Baroques øvrige sangere under Oslo Early er

Ann Kjellson – sopran, Rebecca Forsberg Svendsen – alt, 

Carl Johan Lillieroth – tenor