logo

Oslo Early Music Festival 21.-23. oktober 2016

KONSERTER 2016


Tidligmusikk til folket! Oslo har dobbelt så mange konserter som Stockholm og København til sammen, men ingen tidligmusikkfestival. Det ønsker vi å forandre på, og nå samler vi musikere fra Norge og noen av de beste internasjonale utøverne innen tidligmusikk til festival i Oslo 21.-23. oktober 2016.

21. oktober, 2016
Universitetets Aula
kl.19.30
Åpningskonsert med Barokkanerne, Göteborg Baroque og Lars Ulrik Mortensen
ST. CECILIA - MARTYR OG SKYTSHELGEN
Universitetets Aula

Som hovedverk i Oslo Earlys aller første konsert presenterer vi Purcells "Hail! Bright Cecilia" som er en hyllest til musikernes skytshelgen, Sankt Cecilia. Partituret inneholder en rik besetning av sangsolister og instrumentalister og beskriver musikkens mirakuløse vesen samt de ulike instrumentenes karakter. Dette er et av Purcells mest kjente verk, men allikevel så godt som aldri fremført i Norge tidligere. Händel skrev også musikk til St. Cecilias ære. I kveldens Concerto Grosso gjenbrukes nærmest utelukkende materiale fra hans egen Ceciliaode. Åpningskonserten byr på ekte nordisk forbrødring når Barokkanerne og sangere fra Gøteborg Baroque slår seg sammen under ledelse av cembalisten Lars Ulrik Mortensen - en av Nordens nestorer innen tidligmusikk. (se presentasjon av utøverne bak i programmet)

»KJØP BILLETTER

22. oktober, 2016
Nasjonalgalleriet
kl. 14.00
Kammerkonsert
Med alle sanser - Oslo Early i Nasjonalgalleriet
-
Mortensen, Truscott og Brinkmann
Møter mellom musikk og billedkunst i barokkens Italia

Med Matthew Truscott - fiolin, Lars Ulrik Mortensen - cembalo, Mime Brinkmann - cello

Bilder og kåseri ved kunsthistoriker Frithjof Bringager.

På 16- og 1700-tallet dro mange kultiverte nord-Europeere på dannelsesreise til Italia for å oppleve sydlandsk natur og en enestående, klassisk kultur. I byer som Venezia og Roma åpnet barokkens kunstneriske og musikalsk verden seg for de reisende. I denne lysbildekonserten vil italiensk kammermusikk fra perioden knyttes til noen av de stedene hvor den ble framført, først og fremst i romerske og venetianske palasser og overklassemiljøer. Her gikk ofte musikk, arkitektur og billedkunst opp i en helhetsopplevelse som talte til alle sanser.

Det var ingen skiller mellom musiker, improvisator og komponist i barokken – de store kunstnerne var også dyktige håndverkere instrumentalt. Denne kammerkonserten er viet musikk skrevet av betydningsfulle musikere for deres eget instrument. Fiolinen nøt spesielt stor anseelse og ble uttrykksmiddelet til virtuoser som Marini, Stradella, Matteis og de i dag mer velkjente Corelli og Vivaldi. Alle disse tok fiolinspillet til nye høyder i deres egen samtid og drev frem den fiolintekniske utviklingen i musikkhistorien.

I denne kammerkonserten har vi gleden av å samle noen av dagens fremste musikere på hvert sitt instrument til en felles kammermusikalsk fest. Hør fiolinisten Matthew Truscott, cellisten Mime Brinkman og cembalisten Lars Ulrik Mortensen i samspill i verdensklasse.

Om programmet
Antonio Vivaldi levde et kontrastfylt liv som fiolinvirtuos, komponist og operaimpressario. Etter at musikk hans ble gjenoppdaget på midten av 1900-tallet, har han blitt stående som en av barokkens mest sentrale og umiddelbart populære komponister. Vivaldi var selv aldri i Manchester, men der finnes i dag en samling fiolinsonater som fant veien fra Italia til England på 1700-tallet, blant annet via Charles Jennens, Händels mest kjente oratorie-librettist.

Variasjonssatsen Romanesca bygger på fire akkorder og danner grunnlaget for en rekke komposisjoner, særlig i Italia på 1600-tallet, slik som Biagio Marinis.

Girolamo Frescobaldi var tasteinstrumentenes guru i første halvdel av 1600-tallet og musikere fra hele Europa trakk til Peterskirken i Roma der han var organist for å lære av ham.

Domenico Gabrielli var i sin tid en legendarisk cellist fra Bologna som står for noen av historiens aller første cellostykker.

Fiolinisten Alessandro Stradella av adelig toskansk herkomst levde et fartsfylt og broket liv på kant med loven. Han flyttet til Roma og skrev musikk til dronning Christina av Sverige, men måtte flykte fra byen etter å ha underslått penger fra den katolske kirke og på grunn av utallige kvinnehistorier, noe som gjorde han meget upopulær blant byens mektige menn. Han overlevde et første mordforsøk, men ikke det neste...

Få komponister hadde så stor innflytelse på vestlig kunstmusikk som Arcangelo Corelli. Han var utdannet i Bologna og ble siden en av Romas mest sentrale musikkpersonligheter som raskt skaffet seg private velyndere fra høyeste hold. Han var også en betydningsfull fiolinlærer som fiolinister den dag i dag forsøker å spore opp i sin musikalske stamtavle.

Italienske fiolinister var hete på det europeiske musikkmarkedet i barokken og mange av dem søkte berømmelse og rikdom langt fra hjemlandet. En av dem var neapolitaneren Nicola Matties som kom til London i 1670. Han var særlig kjent for å improvisere over en ground, en fast bassgang, noe konsertens siste stykke viser.

Program:

Antonio Vivaldi (1678 - 1741): Sonata 4 in D from “Manchester” Sonatas RV755

Biaggio Marini (c 1587 - 1663): Romanesca per Violino solo e Basso se piace Op 3.

Girolamo Frescobaldi (1583-1643): cembalosolo (in minor?)

Domenico Gabrielli (1659-90): Sonata in G

Alesandro Stradella (1644-1682): Sinfonia 22 in e from Concertus Musicus

Arcangelo Corelli (1653 – 1713: Sonata in A op 5 no 9

Niccolo Matteis (1650-1714) Diverse bizzarrie Sopra la Vecchia Sarabanda ò pur Ciaccona

»KJØP BILLETTER

Oslo Ladegård
Kl. 18.00
Middelalderkonsert
Currentes - Ledet av Jostein Gundersen

Intimkonsert på Oslo Ladegård med musikk fra senmiddelalderen.

Currentes' Jostein Gundersen om programmet:

Ikke gå glipp av en mulighet til å høre noe du aldri har hørt før! Det er det beste rådet man kan gi til en som ønsker seg spennende musikkopplevelser. For de aller fleste, vil et møte med middelaldermusikk være nettopp en slik mulighet

For: de aller fleste har en ide eller en fordom om hva middelaldermusikk er. Kanskje ser vi for oss mennesker i kutter som synger alvorlig, enstemmig musikk, eller et middelaldermarked med sekkepiper og trommer. I denne konserten lar vi sekkepipene og kuttene ligge, og byr på to enkle konsepter:

Den vakreste musikken vi har er kjærlighetssanger. Komponister til alle tider har latt seg inspirere av uforløst kjærlighet, av savn, sorg eller lengsel. Til denne musikken har man sjelden bruk for sekkepiper og trommer. I stedet trenger man en vakker stemme, to sarte strengeinstrumenter, og tidvis kanskje en sår fløyte.

Det er ikke like ofte at forløst kjærlighet resulterer i sart musikk. Dersom kjærligheten blir forløst, har man jo helt andre ting å gjøre enn å skrive dikt eller komponere kompleks kunstmusikk. En av de tingene, er å danse. Ingen dans uten musikk! Den morsomste musikken vi har er dansemusikk. Vi spiller noen stykker i et behersket tempo, og noen hvor vi trenger litt flaks i tillegg til dyktighet for å komme gjennom.

Program:

Anon: Edi beo thu, hevene quene Anon: Chominciamento di gioia

Francesco Landini: Altera luce Landini: El mie dolce sospir Eivind Buene: Miniatyr VI

Paolo da Firenze: Amor, da poi che tu ti maravigli Johannes Ciconia: Le Ray au soleil

Anon./Buxheimer Orgelbuch: Modocomo og Tourdion «Viel lieber zit»

Guillaume Dufay: Vergine bella Dufay: Se la face ay pale

Currentes:

Ingeborg Dalheim, sopran Anna Danilevskaïa, fidel Hans Lub, fidel Jostein Gundersen, blokkfløyter

»KJØP BILLETTER

23. oktober, 2016
Gamle Aker kirke
Kl. 11.00
Middelaldermesse
Currentes - Ledet av Jostein Gundersen

Opplev 1400-tallsmusikk i høymessen

Marmorhallen, Sentralen
Kl. 14.00
Ung barokk i Marmorhallen
Walter Reiter - Med elever fra Oslo Musikk- og Kulturskole og NMHs program for unge Morgendagens barokksolister i workshop

Walter Reiter med elever fra Oslo Musikk- og Kulturskole og NMHs program for unge Morgensdagens barokksolister i workshop med Walter Reiter

Gamle Aker kirke
Kl. 19.30
Avslutningskonsert
BACH TOTAL - Fiolinisten Truscott og Barokkanerne

«BACH TOTAL» Johann Sebastian Bach er vel den komponisten fra barokken som har nytt størst anerkjennelse i vestlig kunstmusikkhistorie etter at Felix Mendelssohn gjenopplivet interessen for Bachs musikk, åtti år etter den store mesterens død.

Festivalens avslutningskonsert er i sin helhet viet kjente verker fra Bachs musikalske kanon. Det blir moro og det blir alvor. Musikalsk leder er fiolinisten Matthew Truscott (konsertmester i Orchestra of the Age of Enlightenment (OAE) og Mahler Chamber Orchestra) som man får glede av å høre også som solist. Han ønsket å ha med seg den unge norske sangeren Halvor Festervoll Melien på denne konserten. Halvor har allerede hatt et langvarig forhold til Bachs musikk og har bemerket seg nasjonalt og internasjonalt med sine Bach-tolkninger.

Bachs orkestersuite, kalt Ouvertüre, i C-dur, er basert på franske forbilder der dansen stod i sentrum. Etter den grandiose åpningen, der treblåserne har solopassasjer, følger et kobbel av franske hoffdanser som Courante, Gavotte, Forlane, Menuet, Bourrée og Passepied som viser Bachs geniale omgang med danseformene.

Fiolinkonserten i a-moll er et av Bachs aller mest spilte verker og er et stykke alle fiolinister vokser opp med. Bachs konserter ble gjerne fremført i konsertsalen på Zimmermanns kaffehus i Leipzig der Bach holdt ukentlige konserter med byens Collegium Musicum. Mye av dette repertoaret finnes i flere versjoner og Bach laget også en konsert i g-moll der cembaloen har solorollen.

Orkestersuite i C-dur, BWV 1066

Fiolinkonsert i a-moll, BWV 1041

Pause

«Ich habe genug», basskantate, BWV 82

Brandenburgerkonsert nr. 4 i F-dur, BWV 1049

» KJØP BILLETTER

UTØVERE


Oslo Early vil samle de beste utøverne fra Norge og inviterer noen av de mest spennende internasjonale musikerne til nye musikalske møter.

  • Currentes

    Ensemble

    Göteborg Baroque

    Ensemble

    Mime Brinkmann

    Cello

  • Matthew Truscott

    Barokkfiolin

    Lars Ulrik Mortensen

    Cembalo

    Jostein Gundersen

    Blokkfløytist

  • Halvor F. Melien

Currentes
Ensemble
Currentes ble grunnlagt i 2006 av kunstnerisk leder Jostein Gundersen, og har siden da konsertert i Norge, Danmark, Sverige, Tyskland, Tsjekkia, Portugal og Italia. Currentes definerer sin virksomhet innenfor feltet historisk informert framføring og spesialiserer seg i polyfon musikk fra senmiddelalder og renessanse. Ensemblets interesse for nye uttrykk har resultert i samarbeid med komponistene Eivind Buene, Morten Eide Pedersen, Ruben Sverre Gjertsen og Alwynne Pritchard. Ensemblets debut-CD "Spinato intorno al cor" ble spilt inn for og gitt ut av LAWO Classics i januar 2012, og har blitt meget godt mottatt av presse i inn og utland. Den ble blant annet kåret til en av månedens tre beste CDer i det italienske tidsskriftet Amadeus i mai 2013 og nominert til årets beste middelalder-CD i 2012 av fag-siden medieval.org. Currentes er i perioden 2015-2018 involvert i det kunstneriske forskningsprosjektet «Wheels within wheels» ved Universitetet i Bergen, Griegakademiet - institutt for musikk, hvor komponister og utøvere samarbeider om å utvikle nye former for interaksjon.
Göteborg Baroque
Ensemble
Göteborg Baroque består av opp til 23 instrumentalister og 8 sangere og spiller på historiske instrumenter. Som ensemble fokuserer de på svensk, tysk og italiensk barokkmusikk fra 16 og 1700-tallet. Spesielt mye har de fremført musikk fra Dübensamlingen. Ensemblet hadde sin første konsert i 2003 og har base i Göteborg men engasjeres ofte av europeiske musikkfestivaler. Ensemblet har utgitt flere cd’er og ledes til vanlig av Magnus Kjellson. Til Oslo Early kommer Göteborg Baroque med 8 sangere som både er solister og ensemblesangere.
Mime Brinkmann
Cello
har aktiv karriere som omreisende freelance-musiker innenfor tidligmusikk. Hun vokste opp i en musikalsk familie i Japan og begynte å spille piano allerede som 3-åring. Etter innledende studier ved Tohu Gakuen School i Tokyo studerte hun videre ved Det Kongelige Konservatorium i Den Haag. Hun har vunnet flere priser i internasjonale konkurranser og spiller med noen av de ledende barokkaensemblene som La Petite Bande, Bach Collegium Japan, Barokksolistene, Tafelmusik, Concerto Copenhagen og flere andre. Hun bor nå i Sverige og underviser ved det Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. I 2016 ga hun ut sin første solo-cd «Cello rising» med musikk av tidlige cello-komponister som Domenico Gabrielli og  Degli Antonii til berømte komponister som Telemann og Luigi Boccherini.
Matthew Truscott
Barokkfiolin
har studert ved Royal Academy of Music i London og Koninklijk Conservatorium i Den Haag, og han ble fort en populær fiolinist i Londonorkestrene, både på tidligmusikkscenen og på moderne fiolin. Ved siden av å være en av lederne for The Orchestra of the Age of Enlightenment, er han i dag også konsertmester for St James' Baroque, Classical Opera og Magdalena Consort. Han gjør fortsatt karriere på moderne fiolin og er nylig blitt engasjert som en av konsertmestrene i det prestisjetunge Mahler Chamber Orchestra. I tillegg er han en aktiv gjesteleder for ensembler som The English Concert, Le Concert d'Astrée, The King’s Consort, Arcangelo, Budapest Festival Orchestra, English National Opera, Nederlands Nasjonalopera og Nederland Kammerorkester. Matthew er en aktiv kammermusiker og solist som opptrer stadig på BBC Radio 3 og i de siste årene har gitt ut flere kritikerroste CD-utgivelser, blant annet triosonater av Purcell med Retrospect Trio, kammermusikk av JS Bach med Trevor Pinnock, Emmanuel Pahud og Jonathan Manson, og noen av Haydns klavertrioer med Richard Lester og Simon Crawford-Phillips. I tillegg underviser Matthew ved Royal Academy of Music i London.
Lars Ulrik Mortensen
Cembalo
Lars Ulrik Mortensen er cembalist og ensembleleder og en av Nordens store nestorer innen tidligmusikk. Han studerte hos Karen Englund (cembalo) og Jesper Bøje Christensen (generalbass), ved det Kongelige danske Musikkonservatorium i København, og fortsatte studiene hos Trevor Pinnock i London. Fra 1988 til 1990 var Mortensen cembalist i ensemblet London Baroque, fra 1990 til 1993 spilte han i Collegium Musicum 90 under Simon Standage. Han samarbeider ofte med musikere som John Holloway, Jaap ter Linden og Emma Kirkby. Opptakene som har medvirket på ble tildelt priser som Diapason d’Or, Grammay Award og Cannes Classical Award. Fra slutten av 1990-årene har Mortensen i økende grad opptrådt som dirigent, og har fra 1999 vært kunstnerisk leder av Concerto Copenhagen og side 2004 gjestedirigert i EUs barokkorkester for ungdomsmusikere (EUBO), der han tidligere var cembalolærer. Mortensen har undervist i cembalo og historisk oppføringspraksis ved Hochschule für Musik und Theater München før han besluttet seg for en løpebane som utøvende musiker. Mortensen gir en mengde mesterklasser og sitter ofte i juryen under internasjonale musikkonkurranser.
Jostein Gundersen
Blokkfløytist
Jostein Gundersen er blokkfløytist med Konzertexamen fra Hochschule für Musik und Theater i Hamburg og Hovedfag i utøving med fordypningsemne fra Griegakademiet, Universitetet i Bergen. I 2009 ble han uteksaminert fra Program for Kunstnerisk Utviklingsarbeid (tilsvarer akademisk PhD), med et prosjekt i historisk improvisasjon. Fra 2015 til 2018 leder han forskningsprosjektet «Wheels within wheels. New Interactions between performers and composers» ved Griegakademiet, hvor han også underviser i en rekke fag. Gundersen underviser i historisk improvisasjon ved Hochschule für Musik und Theater i Leipzig, har holdt årlige mesterklasser i Tsjekkia og i Portugal. Han har holdt gjeste-forelesninger og mesterklasser ved Høyskoler og Univrsiteter i Hamburg, Berlin, Frankfurt, Wien, Eisenstadt, Pilsen, Praha, Lisboa, og ved Texas Tech University.
Halvor F. Melien
Halvor F. Melien er utdannet ved Norges Musikkhøgskole, og arbeider som konsert- og operasanger i Norge og utlandet. I sesongen 2015/16 var han ansatt ved Den Norske Opera og Ballett, og medvirket der i blant annet Don Giovanni, Carmen og Il ritorno d'Ulisse in patria. Han har arbeidet med BBC Philharmonic, Oslo Filharmoniske Orkester, Det Norske Kammerorkester, Danmark Radios Symfoniorkester, Ho Chi Minh City Ballet, Symphony Orchestra and Opera, symfoniorkestrene i Trondheim, Stavanger og Kristiansand, samt Vasily Petrenko, Peter Djikstra, Andrew Parrott, Gottfried von der Goltz, Paul Agnew, Grete Pedersen, Eivind Gullberg Jensen, Christian Eggen og Philipp von Steinaecker. Barokkmusikk har opptatt Halvor særlig, og han har gjennom en årrekke samarbeidet tett med Barokkanerne. Våren 2016 sang han Johannespasjonen på Festival de paques Aix-en-Provence med Musica Saeculorum. I sesongen 2016/17 synger han, blant annet, kammeropera på turné med Bergen Nasjonale Opera, Rimsky-Korsakovs opera "Mozart og Salieri" med Nordnorsk Opera og symfoniorkester, Bach med Barokkanerne, Händel med Det Norske Solistkor, "La Bohème" i Kristiansund, "Matteuspasjonen" i Hamburg og Monteverdis "Il ritorno d'Ulisse in patria" i Innsbruck. Halvor er også en erfaren utøver av vår tids musikk. Han har samarbeidet med Cikada, Oslo Sinfonietta og Ensemble neoN; urfremført musikk av Ørjan Matre, Lars Petter Hagen og danske John Frandsen og spilt inn musikk av sistnevnte og Knut Vaage. Komponisten Eivind Buene arbeider for tiden med et nytt verk for Halvor og Oslo Sinfonietta.
3

dager

Oslo har dobbelt så mange konserter som Stockholm og København til sammen, men ingen tidligmusikkfestival. Det ønsker vi å forandre på, og nå samler vi musikere fra Norge og noen av de beste internasjonale utøverne innen tidligmusikk til festival i Oslo 21.-23. oktober 2016. (V)

6

scener

Konsertene avholdes på flere spennende scener, Universitetets Aula, Nasjonalgalleriet, Oslo ladegård, Gamle Aker kirke og i Marmorhallen på Sentralen.

6

konserter

Oslo Early ønsker å samle en del av konsertene som ellers spres ut over hele året til en fortettet festival hvor mye skjer. Vi vil samle de beste utøverne fra Norge og inviterer noen av de mest spennende internasjonale musikerne til nye musikalske møter.