KONSERTER


 

Åpningskonsert i Universitetets Aula

Fredag 27. oktober kl. 19.00

VENEZIA – LA SERENISSIMA

Vivaldi – Monteverdi – Marini – Merula – Kapsberger

Norsk Barokkorkester (siste konsert som NBO)

Leder og cellist: Kristin von der Goltz

Fiolinsolist: Gottfried von der Goltz

Få byer har vært like viktige for barokkmusikken som Venezia – byen som forbandt Østen og Vesten. Gjennom handel ble den et senter for nye musikalske retninger på 16- og 1700-tallet. I denne konserten fremfører Norsk Barokkorkester musikk av blant andre Monteverdi, Marini, Kapsberger og Vivaldi.

I tillegg til Gottfried og Kristin von der Goltz spiller:

Fiolin: Karolina Radziej, May Kunstovny, Maren Elle

LenkaTorgersen, Cecilia Wåhlberg, Maria Ines Zanovello

Bratsj: Mari Giske, Andreas Torgersen

Cello: Gunnar Hauge

Kontrabass: Fredrik Blikeng

Obo: Anna Starr, Saskia Fikentscher

Blokkfløyte: Ingeborg Christophersen, Tore Aune

Fagott: Trond Olaf Larsen

Cembalo: Christian Kjos

Lutt: Jadran Duncumb


Kammermatiné i Musikk & Scenehuset

Lørdag 28. oktober kl. 11.00 

BAROKKBRUNSJ

Uhøytidelig kaffekonsert med tidligmusikkstudenter

Linnéa Sundfær Haug – sang og blokkfløyte 

Ingeborg Aadland – sang

August Christensen – cembalo

Barokkbrunsj presenterer både verdslig og sakral musikk av Monteverdi, Telemann, Strozzi, Purcell og Schütz. Tematisk spenner musikken fra inderlig bønn og sorg over dødsfall og ikke gjengjeldt kjærlighet, til lettbente tekster om lyst og lengsel. Enten musikken kommer med en formandende pekefinger eller lengselsfulle sukk, er virtuositet og lekenhet konsertens gjennomgående fellestrekk


Vandrekonsert i Nasjonalgalleriet

Lørdag 28. oktober kl. 14.00

KORAL KJÆRLIGHET

Kammerkoret Ensemble 96 under ledelse av Nina T. Karlsen. Jadran Duncumb (lutt), Mari Skeie Ljones (fele)

Frithjof Bringager (formidler).

Oslo Early inviterer til en vandrekonsert i Nasjonalgalleriet med kammerkoret Ensemble 96 under ledelse av Nina T. Karlsen. Med Jadran Duncumb (lutt), Mari Skeie Ljones (fele) og Frithjof Bringager (kunsthistoriker). Publikum vil føres fra den vakre klangen i trappene i inngangspartiet, til Langaardsalen før de ender tilbake i trappehallen til toner av blant andre T. Tallis, H. Purcell, C. Monteverdi og Martin Ødegaard. Vandrekonserten har fått navn «Koral kjærlighet», og underveis vil kunsthistoriker Frithjof Bringager knytte musikken til kunsten i salene med renessanse- og barokkmalerier, slik både jordisk og himmelsk kjærlighet skildres av malere som El Greco, Tizian og Rubens. Velkommen til en unik opplevelse!


Konsertforedrag i i Nynorskens hus

Lørdag 28. oktober kl. 17.00

CLARA + ROBERT = SANT

Christina Kobb (klaver – originalt Erard-flygel fra 1853)

Dette er en konsert for romantikere. For dem som ønsker å tro på kjærligheten. For dem som vil ta del i en indre forestillingsverden, hvor ens eget sinn skaper bilder og inntrykk til musikken. For dem som vil kjenne hva som skjer når hele publikum opplever dette sammen.

På et Erard-flygel fra 1853 skal Christina Kobb blant annet spille Schumanns stort anlagte sonate i fiss-moll, op. 11. Instrumentet har en slank, klar og tydelig varm klang som kler komponistens tette klaversatser. Framføringer av denne musikken på historisk klaver er særs sjelden, og har sannsynligvis aldri skjedd i Norge før.

Dette unike konsertforedraget fra Norges nye hammerklaverstjerne, har Clara og Robert Schumanns gryende kjærlighet og musikalske kommunikasjon som tematikk. Ettersom Claras far, Friedrick Wieck, var sterkt imot deres ekteskapsplaner, var kommunikasjonen i flere år begrenset til utveksling av komposisjoner og brev som ble smuglet ut via hushjelpen. Noen av disse brevene mellom Robert og Clara blir lest mellom de pianistiske kjærlighetserklæringene.


Kammerkveld i Gamle Aker kirke

Lørdag 28. oktober kl. 20.00

BACH & GOLTZ

Barokkcello: Kristin von der Goltz

Barokkfiolin: Gottfried von der Goltz

I hjertet av kveldens program står Bachs melankolske og mystiske c-mollsonate for cello og den stort anlagte og strålende C-dursonaten for fiolin. Som musikalske søsken oppleves det som en gave å få muligheten til å spille sammen i Gamle Aker kirkes eminente akustikk. Oslo og Norge er hjemstedet til moren vår og  besteforeldrene våre , og det kjennes som et privilegium å få muligheten til å komme «hjem» og gi noe tilbake til kulturen som selv har gitt oss så mye

De norsk-tyske søsknene Kristin og Gottfried von der Goltz er internasjonalt ledende tidligmusikere som elsker å besøke Norge, ikke minst som kunstnerisk ledere for Norsk Barokkorkester – Gottfried i perioden 2008 – 15, Kristin frem til i dag. Begge har en unik evne til å få Bachs musikk til å høres ut som improvisatorisk øyeblikksmusikk, og i denne konserten boltrer de seg både sammen i to av Bachs sonater for fiolin og generalbass, og hver for seg med henholdsvis cellosuite V i c-moll og sonate III i C-dur for solo fiolin.

Program:

SONATER OG SOLOSONATER AV JOHANN SEBASTIAN BACH

Sonate for fiolin og basso continuo i e-moll, BWV 1023

Suite for solocello nr 5 i c-moll, BWV 1011

Sonate for solofiolin nr 3 i c-dur, BWV 1005

Sonate for fiolin og basso continuo i G-Dur, BWV 1021


Gudstjeneste i Gamle Aker kirke

Søndag 29. oktober kl. 11.00

RENESSANSEMESSE

Bots- og bededaghøymesse med 15 – 1600-talls musikk

Ensemble 96 ledet av Nina Karlsen

Prest: Morthen Sørlie

Gamle Aker kirke følger den «gamle» liturgien til bots- og bededagsmesse. Ensemble 96 fremfører musikk av blant annet Thomas Tallis (1505 – 1585)


Unge musikere i Universitetets aula

Søndag 29. oktober kl. 13.00

UNGBAROKK

Händel – Telemann – Brade – Purcell – Lully

Unge utøvere «i bøtter og spann» fra OMK og TUP-NMH

Musikere fra Barokkanerne. 

Ledelse: Walter Reiter, Mark Bennett og Johan Nicolai Mohn

UngBarokk handler om å la unge utøvere få møte den gamle musikkens rytmiske driv og fraseringskunst i samspill med musikere fra Barokkanerne.

Finale – fellesnummer: Utdrag fra «Music for the Royal Fireworks av Händel.


Konsert i Nynorskens hus

Søndag 29. oktober kl. 13.00

RECORDARE VENEZIA

Castello – Vivaldi – Galuppi – Legrenzi – Marini – Uccelini Barokkanerne

Blokkfløyte: Ingeborg Christophersen 

Fiolin: Huw Daniel, Jesenka Balic Zunic

Bratsj: Mari Giske,

Cello: Gunnar Hauge

Lutt: Jadran Duncumb

Cembalo/orgel: Christian Kjos

Barokkanerne og blokkfløytevirtuosen Ingeborg Christophersen tar oss også med til Venezia – Adriaterhavets perle – som i over tusen år var en av verdens rikeste maktbastioner.  Med utgangspunkt i blokkfløyten, på engelsk kalt recorder, dveler programmet ved musikk fra sjø-republikkens siste 200 år med komponister som Castello, Galuppi, Legrenzi, Marini, Uccelini og i særdeleshet Vivaldi.


Finale i Universitetets aula

Søndag 29. oktober kl. 20.00

L’ARPEGGIATA • TEATRO D’AMORE

Verdensberømt ensemble for første gang i Oslo!

Ledelse/lutt: Christina Pluhar

Sopran: Céline Scheen

Alt/dans: Vincenzo Capezzuto

L’ARPEGGIATA og dets leder, luttenisten Christina Pluhar skaper en berusende blanding av tidligmusikk og jazz. Med TEATRO D’AMORE tar de oss inn i et 1600-tallsunivers av klanglig skjønnhet og renhet. Ensemblet representerer det ypperste i sin sjanger og frontes av sopranen Céline Scheen og kontratenoren Vincenzo Capezzuto

450 år etter sin fødsel appellerer fortsatt Claudio Monteverdi (1567 – 1643) til oss med sine forbløffende moderne og uttrykksfulle komposisjoner.  Han må ha vært den mest suksessfulle modernisten i sin levetid. Solid plantet i renessansens vokalpolyfoni, tvang han musikken inn i et helt nytt spor. Med ham og hans «L’Orfeo» så operaen dagens lys.

UTØVERE OG ENSEMBLER


 

L’Arpeggiata ble grunnlagt i 2000 av den østerrikske luttenisten og harpisten Christina Pluhar. Medlemmene er alle fremragende solister på sine respektive instrumenter. I tillegg jobber de med noen av vår tids beste tidligmusikksangere innenfor barokk og tradisjonell musikk. Målet er å vekke til live det for mange ukjente repertoaret fra 1600-tallet. Få ensembler i dag har jobbet så intenst og med så mange opptredener innenfor dette repertoaret. Basisen i L’Arpeggiatas musikalske prosjekt er improvisasjon slik vi kjenner det fra historiske kilder, en annerledes tilnærming til sang basert på tradisjonell folkemusikk og scenemessig tilstedeværelse med nær publikumskontakt. L’Arpeggiata har siden starten fått en utrolig respons fra publikum og anmeldere verden over. Gjentatte ganger har de blitt invitert tilbake til verdens viktigste tidligmusikkfestival i Utrecht i Nederland til utsolgte hus. Siden 2009 gir L’Arpeggiata ut plater på Warner Classics og har de senere årene gitt ut innspillinger med musikk av Claudio Monteverdi, Henry Purcell og Francesco Cavalli. I 2012 ble L’Arpeggiata det første ensemble til å bli utnevnt til “artists in residence” i Carnegie Hall I New York.


Christina Pluhar studerte lutt ved Schola Cantorum Basiliensis og ved det Kongelige Konservatoriet i Den Haag med Hopkinson Smith og Toyohiko Satoh som lærere. Hun studerte også harpe med Mara Galassi i Milano. Hun har spilt med ledende ensembler som La Fenice (Jean Tubery), Hesperion XXI (Jordi Savall), Il Giardino Armonico, Concerto Soave (Maria-Cristina Kiehr) Accordone (Marco Beasley) Elyma (Gabriel Garrido), Les Musiciens du Louvre (Marc Minkowski), Ricercar Consort (Philippe Pierlot), La Grande Ecurie og the King’s Chamber (Jean-Claude Malgoire), Cantus Köln (Konrad Junghändel) med flere. I 2000 bosatte hun seg i Paris hvor hun i dag leder sitt ensemble L’Arpeggiata som nesten ble verdensberømt over natten etter sin første cd-innspilling med musikk av Stefani Landi.


Barokkanerne er et Oslo-basert tidligmusikkensemble som debuterte sommeren 1989. Orkesteret er Norges mest aktive barokkensemble med over 30 konserter i året, og har de siste årene gjestet festivaler som Larvik Barokk, Glogerfestspillene, Oslo Kammermusikkfestival, Stockholm Early Music Festival, Tage Alter Musik Regensburg, Oslo Internasjonale Kirkemusikk-festival, Oslo Operafestival og Festspillene i Nord-Norge. Barokkanerne driver et utstrakt samarbeid med kor over hele Østlandet, og ensemblet har også sin egen konsertserie i Oslo med jevnlige gjesteopptredener i østlandsområdet. Ensemblet har gjort flere produksjoner for NRK radio og TV og gitt ut fire CD-produksjoner: Bellezza Crudel (2L, 2008), Empfindsamkeit (LAWO, 2012),

Totally Telemann (LAWO, 2014), Recordare Venezia (LAWO, 2016)


Blokkfløytisten og cembalisten Ingeborg Christophersen er en av Norges mest lovende unge musikere. Med en forbløffende virtuositet og musikalitet presenterer hun blokkfløyter i alle størrelser på en måte de færreste visste var mulig. Ingeborg vekker publikums begeistring med sin store formidlingsevne og har en omfattende internasjonal konsertvirksomhet. Hun er solist på Barokkanernes to siste CD-utgivelser; Totally Telemann fra 2014 og Recordare Venezia fra 2016. Begge har blitt svært godt mottatt av både presse og publikum. Ingeborg mottok Norsk Tonekunstnersamfunds ærespris ”Årets Musiker” i 2003 og har vunnet Ungdommens Musikkmesterskap flere ganger. Høsten 2013 var hun en av fire nominerte til Statoils millionstipend for klassiske musikere. I 2012 ble Ingeborg tildelt Statens Kunstnerstipends toårige arbeidsstipend for yngre og nyetablerte kunstnere. Ingeborg har blant annet mottatt støtte fra Fegerstens stiftelse, Jansons legat og Fondation Idella.


Walter Reiter er barokkfiolinisten som tidligere ledet bl.a. Les Arts Florissants, Hanover Band, Gabrieli Consort and Players og The King’s Consort. Han har jobbet med Ton Koopman, Gustav Leonhardt, William Christie og Sir John Eliot Gardiner, har vært konsertmester for The Sixteen siden 2001 og har ledet andrefiolingruppa i The English Concert i over 20 år. Han driver også en utstrakt undervisningsvirksomhet som Head of Early Music ved Guildhall School of music, professor ved konservatoriet i Haag og gjesteprofessor ved Institute of Superior Arts i Havana, Cuba.

Barokktrompetisten Mark Bennett fikk en voksende interesse for barokk- og tidligmusikk etter at han vant et stipendiat til Royal College of Music i London. Det var også i denne studieperioden han vant Royal College Brass prisen. Han har spilt med ledende tidligmusikkensembler som The English Concert, Orchestra of the Age of Enlightenment og The English Baroque Soloists. De siste 10 årene har Mark bodd i Norge og samarbeidet mye med blant annet Barokkanerne, Det Norske Kammerorkester og KORK


Johan Nicolai Mohn, Barokkanernes grunnlegger, har studert blokkfløyte med Hans Olav Gorset ved Norges Musikkhøyskole og barokkbo med Ku Ebbinge ved Koninklijk Conservatorium i den Haag. Som frilansoboist har han spilt med bl.a. Drottningholm Barokkensemble, Bachcollegium Stockholm, Concerto Copenhagen og Norsk Barokkorkester. Johan Nicolai Mohn er ansatt i Oslo Kulturskole og leder Blokkfløytistene St. Sunniva: et arbeid han mottok Oslo bys kulturstipend for i 2003.


Kammerkoret Ensemble 96 består i dag av 24 høyt kvalifiserte sangere og er anerkjent både nasjonalt og internasjonalt gjennom konserter, (ur)fremføringer av samtidsmusikk og ikke minst sine prisbelønnede CD-innspillinger. Både Immortal Nystedt (2L, 2005) og Kind (2L, 2010) ble GRAMMY-nominert for Best Choral Performance i henholdsvis 2006 og 2011. Immortal Nystedt ble videre kåret til en av «Norgeshistoriens 100 beste plater» av Morgenbladet i 2011.


Nina T. Karlsen er utdannet dirigent, sanger og musikkpedagog ved Norges musikkhøgskole. Hun har studert under blant andre Grete Pedersen, Tone Bianca Dahl og Mona Julsrud. Høsten 2010 fullførte hun sin mastergrad i dirigering med en eksamenskonsert med Det Norske Solistkor. Nina T. Karlsen har vært ansatt som kunstnerisk leder for Ensemble 96 siden 2011


Christina Kobb er spesialist på historisk klaver og klaverteknikk og er lektor ved Norges Musikkhøgskole med oppføringspraksis som fagområde. Hun debuterte på hammerklaver i Carnegie Hall, New York 2017. Christina har studert ved NMH, Royal Conservatory i den Haag og ved Cornell University i USA med blant annet lærere som Liv Glaser, Bart van Oort, Stanley Hoogland og Malcolm Bilson. Hun er stolt mottager av Nils Larsens legat for 2016. Tidligere har hun vunnet akkompagnementsprisen i ’The John Kerr Award for English Song’ (Kent, UK, 2006), TICON stipendet (2007) og ’The Muzio Clementi Award’ (Kent, UK, 2008).


Linnéa Sundfær Haug avsluttet våren 2017 sin mastergrad i blokkfløyte ved Norges Musikkhøgskole. Hun har også studert sang og kordireksjon ved samme institusjon. De siste årene har hun vært mye brukt som sopransolist i kirkemusikalske verker i tillegg til å ha konsertert i både inn- og utland både som blokkfløytist og sanger.


Ingeborg Aadland er utdannet sanger og musikkviter i Norge og ved velrennomerte Schola Cantorum Basiliensis i Sveits. Hun har sitt virke som sanger og kordirigent i Oslo og Bærum, og hun er grunnleggende medlem av det norske tidligmusikkensemblet Silva Norvegica og det internasjonale vokalensemblet Alerĭon.


August Christensen studerer cembalo på Norges Musikkhøgskole ved Knut Johannessen og Christian Kjos. Han er medlem i de nye, norske tidligmusikkensemblene Amore Torna og Ensemble Hieronymus, som begge har hatt en rekke konserter i Oslo og omegn.


Norsk Barokkorkester (NBO) ble etablert i 1988 som et av de første frittstående tidligmusikkensemblene i Skandinavia. NBO driver konsertvirksomhet på høyt europeisk nivå, og går i bresjen for tidligmusikk på historiske instrumenter i Norge. De siste årene har NBO hatt et samarbeid med Operaen i Oslo. NBO har siden den internasjonale debuten i 1991 gjestet en rekke prestisjetunge europeiske konserthus og festivaler. Kunstneriske ledere har vært Ketil Haugsand, Andrew Parrott og Gottfried von der Goltz. I dag er det cellisten Kristin von der Goltz som leder NBO. Fra og med 2018 er NBO historie. Da forener Norsk Barokkorkester og Barokkanerne kreftene som Barokkanerne – Norwegian Baroque Ensemble.


Kristin von der Goltz (f. 1966) er cellist med tysk-norsk opprinnelse. Goltz er søster til NBOs tidliger kunstneriske leder, Gottfried von der Goltz. Hun begynte sine studier med faren Konrad von der Goltz og moren Kirsti Hjort. Hun studerte senere med blant annet William Pleeth i London. Blant musikalske aktiviteter er jevnlig samarbeid med London Philharmonic Orchestra, The Hannover Band og fra 1991 – 2004 var hun med i Freiburger Barockorchester. Siden 1992 har hun væ¦rt medlem av den anerkjente trioen Trio Vivente med fiolinist AnneKatharina Schreiber og pianist Jutta Ernst. Både hennes mor, pianisten Kirsti Hjort og hennes fars mor er norske. Med sin tysk-norske bakgrunn har von der Goltz vist et stort personlig engasjement og et ønske om å bidra til å utvikle det norske barokkmiljøet.


Gottfried von der Goltz (f. 1964) er kunstnerisk leder for det berømte Freiburger Barockorchester, og regnes blant verdens fremste utøvere på barokkfiolin. Han besitter stor repertoarkunnskap og har erfaring som kunstnerisk leder på høyeste internasjonale nivå. Da han var bare 21 år gammel, med fast jobb i Norddeutscher Rundfunk Symfoniorkester og en svært lovende karriere som moderne fiolinist foran seg, besluttet Gottfried von der Goltz å bytte til en langt mindre sikker karriere som barokkfiolinist og medlem av Freiburger Barockorchester. Han har aldri behøvd å angre på den beslutningen. Som kunstnerisk leder for Freiburger Barockorchester står han fritt til å forme den musikalske utviklingen av et fremragende ensemble. Goltz er i tillegg en etterspurt lærer, og er professor ved Freiburg Musikhochschule.